Sururyhmät

Sururyhmät lapsille ja nuorille

Hollolan seurakunta tarjoaa yhdessä Lahden seurakuntien kanssa lasten sururyhmiä. Sururyhmä on tarkoitettu lapsille, jotka ovat menettäneet läheisensä puoli vuotta sitten tai aikaisemmin.

Lapsen ja perheen kohdattua surua, siitä tulee perheessä keskeinen asia. Surevat tarvitsevat yhteisön tuen. Surun läpi voidaan kulkea yhdessä.  Sururyhmissä lapsella ja nuorella on mahdollisuus vertaistukeen ja paikkaan käsitellä surua toiminnallisilla sekä turvallisilla menetelmillä.

Ryhmän yhteydessä lapsen läheisillä on mahdollisuus keskustella lapsen tai nuoren surusta.  Yhdessä mietimme miten lasta tai nuorta voi auttaa ja tukea suremisessa. Olemme lapsen tasolla, yhdessä toimien. Ryhmässä on lupa tunteisiin ja paikalla turvallisia aikuisia.

Syksyllä 2024 järjestetään Hollolassa lasten sururyhmä ja että alustavia ilmoittautumisia voi jo tehdä Ville Särkälle.

Hollolan seurakunnan lastenja nuorten suruun liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä:

Hanna-Leena Penttilä, hanna-leena.penttila@evl.fi / p. 044 524 6213

Ville Särkkä, ville.sarkka@evl.fi / p. 044 524 6205

Olemme tarvittaessa käytettävissä myös henkilökohtaisissa tapaamisissa.

Nuorten sururyhmistä voi tiedustella
Mira Kähkönen,
mira.kahkonen@evl.fi

Sururyhmät aikuisille

Tule mukaan SURURYHMÄÄN!

”Veljeni, sisareni, kun sinä puhut siitä, miltä tuntuu, ajattelen, ovatko nuo minunkin sanojani?”

Sururyhmä kokoontuu Sovituksenkirkolla keskiviikkona klo 17-19.30. Aloitamme 14.2. ja päätämme 24.4. 2024 ja tapaamiskertoja on yhteensä 6.

Jos läheisesi kuolemasta on ryhmän alkaessa jo yli 3 kk ja olet valmis kulkemaan kanssamme yhteistä matkaa, ryhmästä voi tulla sinulle iso apu arkeesi.

Ryhmään ilmoittaudutaan kirkkoherranvirastoon p. 03 524 6600 (ma-to klo 9-12) tai www.hollolanseurakunta.fi ajalla 2.-13.1.2024.

Ilmoittautuminen ei siis ole vielä auki.

Mutta voit kysyä ryhmästä alustavasti jo nyt Marjolta (044 5246194, marjo.kortelainen(at)evl.fi).

Ilmoittautumisesi jälkeen otan sinuun yhteyttä ennen ryhmän alkamista.

pastori Marjo Kortelainen                diakoniatyöntekijä Anne Hakkarainen

Päihdesensitiivinen sururyhmä päihteisiin kuolleiden läheisille

Vaiettu suru vai jaettu suru? - Vertaisryhmä päihteisiin kuolleiden läheisille alkaa helmikuussa 2024. Ilmoittaudu nyt.

Oletko menettänyt läheisesi huumeiden, alkoholin tai muiden päihteiden käytön seurauksena, ja tunnet jääneesi yksin surusi kanssa?

Ammatillisesti ohjattu vertaisryhmämme on tarkoitettu juuri sinulle. Olemme pieni, turvallinen ja luottamuksellinen ryhmä, samankaltaisen vaikean elämänvaiheen kokeneita miehiä ja naisia. Kokoonnumme helmikuun 2024 alusta torstaisin klo 17 – 19 Vapaudenkatu 6, Lahden keskustassa kahdeksan kertaa kevään aikana.

Tule jakamaan kokemustasi yhdessä kanssamme. Jätä yhteydenottopyyntö:

Lahden seurakuntien mielenterveystyö, merja.seppala-makinen@evl.fi; p. 044 7191 287 tai Hollolan seurakunnan päihde-, mielenterveys- ja rikosseuraamustyö ; jaana.rosti-mutala@evl.fi, p. 044 5246 211.

Johtava diakoniatyöntekijä
Hollolan kantaseurakunta
Pappi

Aikuistyön ja kylien pappi

Aikuistyö, naisten ja miesten ryhmät, kylät ja raamattupiirit.

Diakoniatyöntekijä
Kuhmoisten kappeliseurakunta