Ystävyysseurakunta Karula

Hämeenkosken kappeliseurakunnalla on ystävyysseurakunta Etelä-Virossa, Karulan seurakunta. Yhteistyö Hämeenkosken seurakunnan ja Karulan seurakunnan välillä alkoi vuonna 1993 ja ystävyysseurakuntasopimus solmittiin vuonna 1999. Toiminta on ollut vuosien aikana vilkasta.

Seurakunnat ovat tehneet seurakuntaretkiä säännölisesti puolin ja toisin. Lisäksi kappeliseurakunnasta on tehty vuosittain kaksi tervehdys- ja avustuskäyntiä. Miestyö on organisoinut nämä matkat ja ne tehdään yleensä toukokuussa ja joulukuussa. Avustusten turvin Karulan seurakuntalaiset ovat kunnostaneet Karulan vanhainkotia, hankkineet rippikoululaisille ja pyhäkoululaisille opetusvälineitä ja vaatemyynnillä on avustettu kanttorin palkkausta. Järjestettyjen retkien lisäksi kappeliseurakunnan jäsenet ovat tehneet monia omatoimimatkoja ystävyysseurakuntaan. Matkojen myötä hämeenkoskelaisten ja karulalaisten välille on syntynyt monia ystävyyssuhteita.

Toiminnan lisäksi Hämeenkosken kappeliseurakunta tukee Karulan seurakuntaa kustantamalla Karulan papin palkkauskuluja 600 eurolla kuukaudessa Viron kirkon kanssa tehdyn yhteistyösopimuksen mukaisesti. Varoja on saatu säännöllisin lahjoituksin sekä myyjäis- ja kolehtituotoilla.

Erityisesti kappeliseurakunnan Ystävänkulman toimintaryhmä, miestyön toimintaryhmä ja kirkkokuoro ovat olleet tukemassa ystäväseurakuntatyötä.

Virolaisen Karulan seurakunnan "uus kirik" ja "Maarja kiriku". Kuva: Karula koguduselt Enno.