Padasjoen kappeliseurakunnan historiaa

Padasjoen seurakunta liittyi Hollolan seurakuntaan 1.1.2017, Kuhmoisten kanssa, Kuhmoisten - Padasjoen kappeliseurakuntana. Sitä ennen ne toimivat monta vuosisataa itsenäisinä seurakuntina.

1.1.2023 Kuhmoisten - Padasjoen kappeliseurakunta jaettiin kahteen osaan, Kuhmoisten ja Padasjoen kappeliseurakunniksi.

Padasjoen seurakunnan juuret ulottuvat keskiajalle

Kristinuskon tultua Hämeeseen 1200-luvulla kuului Padasjoki aluksi Hollolan kirkkopitäjään. Hieman ennen 1400-luvun puoliväliä Sysmän seurakunta irtaantui Hollolasta itsenäiseksi seurakunnaksi ja tällöin Padasjoesta tuli Sysmän kappeliseurakunta.

Padasjoen seurakunnan itsenäinen historia alkaa ilmeisesti 1442 ja viimeistään vuodesta 1497, jolloin Hollolan pappeinkokouksen pöytäkirjoissa mainitaan Padasjoen kirkkoherrana Henric. Viimeistään tällöin Padasjoki irtaantui Sysmän seurakunnasta. Pohjoinen naapuripitäjä Kuhmoinen jäi vielä osaksi Padasjoen seurakuntaa. Kuhmoinen erosikin Padasjoen seurakunnasta 1639, mutta liittyi uudelleen seurakuntaan vuonna 1741. Kuhmoisten seurakunta itsenäistyi lopulta vuonna 1860.

Padasjoen nykyinen kirkko on neljäs tällä paikalla. Tätä ennen paikalla oli puinen kirkko, jonka kiviseinäinen sakasti toimi pienoiskirkkona jo 1400-luvun puolivälissä. Padasjoen ensimmäinen kirkko on sijainnut Nyystölässä nuijasodan (1597) muistomerkin mäellä. Seuraava kirkko rakennettiinkin jo nykyiselle kirkonmäelle.