Timo Huttunen saarnasi vaalinäytemessussa rukouksesta ja uskosta

IMG_8346[1]_M.jpg

Ehdokasta haastatteli kirkkovaltuutettu Sanni-Maria Tiihonen.

Hollolan kappalainen Timo Huttunen toimitti tänään 17.3. kirkkoherranvaaliin liittyvän vaalinäytemessun Sovituksenkirkossa. Saarnan aiheena oli 2. paastonajan sunnuntain evankeliumitekstin mukaisesti kanaanilaisnaisen suuri usko.

”Kun ihminen huokaisee pienenkin rukouksen, hän avaa väylän Jumalan suuntaan”, Huttunen luonnehti päivän aihetta.  Pian sen perään seurakunta jätti syntitaakkansa synnistunnustusrukouksessa siinä uskossamme, että Hän antaa syntimme anteeksi.

Huttunen kertoi tehneensä evankeliumitekstistä (Matt. 15:21-28) kaksi löytöä, jotka koskivat sekä seurakuntaa että Jeesusta.

Aivan aluksi häntä oli ihmetyttänyt, miksi Jeesus oli ensikohtaamisessa niin kova ja välttelevä, ja suorastaan pakotti kanaanilaisen naisen anelemaan apua. Miksi hän toimi niin? Ajatteliko Jeesus silloin todella suuntaavansa sanomansa vain juutalaisille, vai koko maailmalle? Kanaanilainen kuului juutalaisten näkökulmasta väärään heimoon.

Lopulta Jeesus nostaakin naisen sankariksi uskonsa vuoksi. Sinnikkyys palkittiin.

Huttunen pohtikin, että oppiko Jeesus jotain kohtaamisesta. Oppimme mukaan Jeesus Nasaretilainen oli täysi ihminen ja täysi Jumalan Poika. Huttunen totesi, että ollaan jännitteisen teologian äärellä, kun pohditaan, oliko Jeesus niin paljon ihminen, että hän saattoi erehtyä jossain asiassa. Jeesus epäili ristilläkin tulleensa hylätyksi.

Huttunen kysyi saarnassaan myös, että lamaantuuko seurakunta jäsenkadon edessä, vai uskooko se mahdollisuuksiinsa? Vanhat keinot eivät riitä. Hän kysyi myös, asettaako seurakuntakin seurakuntayhteydelle tiukat rajat, vai toivotammeko kaikki Jumalan lapset tervetulleiksi?

Oman värinsä messuun toi jälleen kanttori Vesa Koskimaan musiikilliset improvisoinnit uruilla. Heikki Pelkosen vaalinäytemessussa edellisellä viikolla kuultiin uruilla Robinin Boom Kah. Tällä kertaa kirkossa soi mm. Scorpionsin Wind of Change.

Messun ja kirkkokahvien jälkeen oli vielä vaaliehdokkaan haastattelu. Haastattelijana toimi kirkkovaltuutettu Sanni-Maria Tiihonen. Yleisökysymyksiä esitettiin runsaasti.

Vaalinäytemessut, ehdokkaiden haastattelut sekä vaalipaneelit striimataan ja tallennetaan seurakunnan "Hollolan seurakunta" -Facebook-sivulle. Kyseistä sivua voi katsoa kuka tahansa myös ilman kirjautumista tai Facebook-tiliä, sillä seurakunnan verkkosivujen etusivulla on Facebook-upotusikkuna(www.hollolanseurakunta.fi).

Viimeinen vaalinäytemessu ja ehdokashaastattelu on ensi sunnuntaina 24.3.2019 klo 10, jolloin vuorossa on Laihian kirkkoherra Marja-Liisa Mäki.

Näiden lisäksi järjestetään kaksi vaalipaneelia,

To 28.3.2019 klo 18 Kuhmoisten seurakuntakodilla (Kirkkotie 1 A)

Pe 29.3.2019 klo 18 Sovituksenkirkossa

Molemmissa vaalipaneeleissa juontajana toimii kirkkovaltuuston ja kirkkoneuvoston jäsen Johanna Hurtig.

2019-03-17 13:40:00.0