Marja-Liisa Mäki saarnasi vaalinäytemessusta Herran palvelijattaresta

Ehdokasta haastatteli kirkkovaltuutettu Sanni-Maria Tiihonen.

Laihian kirkkoherra Marja-Liisa Mäki toimitti tänään 24.3. kirkkoherranvaaliin liittyvän vaalinäytemessun Sovituksenkirkossa. Saarnan aiheena oli Marian ilmestyspäivän evankeliumitekstin (Luuk. 1:26-38) mukaisesti enkeli Gabrielin ilmestyminen Neitsyt Marialle, kun hän ilmoitti Jeesuksen syntymisestä.

Mäki totesi, että Jeesus Kristus syntyi keskellemme Neitsyt Mariasta, ja että mekin haluaisimme olla Marian lailla nöyriä palvelijoita. Mäki myös rukoili, että Jumala auttaisi meitä olemaan niin hiljaa, että kuulisimme Hänen äänensä.

Aluksi Mäki pohti saarnassaan Gabrielin tervehdystä, jota Maria oli ihmetellyt: ”Ole tervehditty, Maria, sinä armon saanut! Herra kanssasi!” Mäki katsoi, että rauhantervehdys kertoo, että haluamme toivottaa toiselle sellaista hyvää, jonka hän saa lahjaksi Jumalalta.

Saarnassa Mäki käsitteli myös Marian kohdalle tullutta armoa, joka oli hänen mukaansa Jumalan ansaitsematonta suosiota, joka ei riipu saajastaan. Hän totesi, että armo voi tulla myös kenen tahansa osaksi, jolloin ihminen huomaa, kuinka hyvä Jumala on.

Saarnassa tuotiin luonnollisesti esiin myös aiheen mukaista naisnäkökulmaa Elisabetin lapsettomuuden ja sitten Elisabetin ja Marian samanaikaisen raskauden osalta. Vaivoista ja tulevista pojista naisilla riitti varmasti puhumista ja rukoilemista. Mäki sanoikin, että miehillä voi olla kyseisinä aikoina vaikeuksia päästä pitkäaikaisen elämänkumppaninsa pään sisään. Joka tapauksessa nöyryys Herran palveluksessa oli Elisabetille ja Marialle yhteinen piirre. He eivät valittaneet. Maria sai myös nähdä oman poikansa kärsivän ja kuolevan. Mäki muistutti, että uskossa on myös erämaavaelluksen paikkoja, joissa näkee oman heikkoutensa.

”Uskon tie ei ole helppo, mutta se on ainoa tie pelastukseen”, Mäki evankelioi.

Oman värinsä messuun toivat jälleen kanttori Vesa Koskimaan musiikilliset improvisoinnit uruilla. Tällä kertaa seurakuntaväki virkistyi mm. Joan Osbornen tunnetuksi tekemällä One of Us sävellyksellä sekä Bachin Airella.

Messun ja kirkkokahvien jälkeen oli vielä vaaliehdokkaan haastattelu. Haastattelijana toimi kirkkovaltuutettu Sanni-Maria Tiihonen

Vaalinäytemessut, ehdokkaiden haastattelut sekä vaalipaneelit striimataan ja tallennetaan seurakunnan "Hollolan seurakunta" -Facebook-sivulle. Kyseistä sivua voi katsoa kuka tahansa myös ilman kirjautumista tai Facebook-tiliä, sillä seurakunnan verkkosivujen etusivulla on Facebook-upotusikkuna(www.hollolanseurakunta.fi).

Vaalinäytemessujen lisäksi järjestetään kaksi vaalipaneelia,

To 28.3.2019 klo 18 Kuhmoisten seurakuntakodilla (Kirkkotie 1 A)

Pe 29.3.2019 klo 18 Sovituksenkirkossa

Molemmissa vaalipaneeleissa juontajana toimii kirkkovaltuuston ja kirkkoneuvoston jäsen Johanna Hurtig.

Ennakkoäänestysmahdollisuus on 1.-5.4. ja varsinainen äänestyspäivä sunnuntai 7.4.2019.

2019-03-24 13:34:00.0