Tiekirkko auki Hollolassa

Kirkon pääoppaana toimii jälleen hollolalainen Ada Salonen.

Hollolan seurakunnan keskiaikainen kirkko palvelee vierailijoita jälleen tänä kesänä tiekirkkona. Oppaana toimii jo neljättä kesää peräkkäin Turussa opiskeleva hollolalainen valtiotieteiden ylioppilas Ada Salonen.

Hän pitää kirkon kenties ainutlaatuisimpina kohteina kahtakymmentäneljää keskiajalta säilynyttä puuveistosta, kolmea keskiaikaista ovea sekä alttaripöydän keskiaikaista eduslevyä. Ne antavat aavistuksen keskiaikaisen puusisustuksen koristeellisuudesta.

Kirkkoon saapuu joka vuosi ihmisiä kaikilta mantereilta, kaikkiaan 7000 turistia vuosittain. Vilkkain turistikuukausi on heinäkuu. Eri ihmisiä kiinnostuvat eri asiat kirkossa.

”Esimerkiksi amerikkalaiset ihmettelevät, kuinka vanha kirkko on, mutta useimmiten saan kuulla ihmettelyä siitä, että kivikirkko on sisältä paljon lämpimämpi kuin oli uskottu”, Salonen kertoo.

”Samoin kastemalja, hautavaakunat sekä se, mistä hääpari kulkee, kun kaksilaivaisen kirkon keskiosan peittää pylväsrivi, ovat vieraiden toistuvia pohdinnan aiheita”, hän lisää.

Salosen mukaan erityisen kiinnostavaa hänen työssään on tavata erilaisia ihmisiä, jotka tulevat paikalle ympäri Suomea ja maailmaa. He tietävät usein paljon sellaista, mistä opaskin on tietämätön.

”Viime kesänä täällä kävi kaksi belgialaista seppää, jotka tutkivat antaumuksella kirkon alkuperäisiä, keskiaikaisia lukkoja. He kertoivat minulle paljon uusia yksityiskohtia niiden toiminnasta”, Salonen muistelee.

Hyvin säilyneen kirkon rikas historia tarjoaa tilaa monille näkökulmille.

”Tervetuloa kaikki tutustumaan kirkkoon ja kyselemään siitä”, Salonen toivottaa.

Avoinna elokuun loppuun

Hollolan kirkonkylällä sijaitseva keskiaikainen kirkko on avoinna toukokuun alusta alkaen joka päivä kello 10-17. Kesäkuun alusta elokuun loppuun aukioloaika myöhentyy tunnilla, ja kirkko on tuolloin avoinna joka päivä kello 11-18.

Vierailijoiden tulee ottaa huomioon viikonloppuisin jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset.

Kirkon opastuksen lisäksi myös sen hautausmaan opastuskierrokset jatkuvat Lahden seudun opasyhdistyksen toimintana. Kierrokset ovat torstaisin 23.5., 13.6., 18.7. ja 8.8. klo 17.30 – 19. Maksu on 5 euroa henkilöltä ja oppaana toimii Kyösti Toivonen. Kierrokselle lähdetään kellotapulin edestä.

2019-05-06 10:05:00.0