Tervanvalmistus Hollolan kirkolla – talkoolaisia kaivataan

Tervahaudan halssi.jpg

Hollolan kirkolla järjestetään tervanpolttotalkoot heinäkuussa ja talkooväkeä kaivataan paikalle. Hollolan seurakunta tuottaa omavaraisesti tarvitsemansa tervan kirkkojen paanukattojen tervaamiseen.

Heinäkuussa kirkon maille ladotaan suuri kuusi metriä halkaisijaltaan oleva tervahauta. Hautaan ladotaan käsin 40 mottia mäntypuusäleitä, jotka asetetaan mahdollisimman tiivisti tervahautaan. Tällä estetään haudan sisälle muodostuvia ilmataskuja.

Latominen alkaa 2.7. ja siihen tarvitaan 8–10 talkoolaista tekemään eri vaiheisia töitä.

Itse sytytys on unikeonpäivänä 27.7. klo 17 ja poltto kestää arviolta reilun viikon.

Polttoon tarvitaan haudan valvojia 3–4 kpl/vuoro. Valvojat valvovat, että tervahauta ei pääse palamaan hallitsemattomasti.

Latomiseen osallistumisesta voi sopia Kari Rauhan kanssa (puh. 040 631 1119/044 236 0263) ja polttotalkoisiin voi ilmoittautua eri päiviksi neljän tunnin mittaisiksi vuoroiksi.

Tervahaudalla työskentely on nokista, joten työvaatteet ja käsineet sen mukaan. Etenkin lämpöä kestävät jalkineet ovat tärkeät.

2022-06-21 14:53:17.0