Seurakunta sai taidelahjoituksen

20210923_100120.jpg

Taululahjoituksen vastaanotti kirkkoherra Timo Huttunen.

Vuosina 1965–1971 Hollolan seurakunnan kirkkoherrana toimineen Tuomo Lumpeen lapset ovat lahjoittaneet Lumpeen aikoinaan seurakunnalta saaman maalauksen takaisin seurakunnalle.

Lumme siirtyi Hollolan seurakunnan kirkkoherran virasta Keravan kirkkoherraksi, minkä yhteydessä Hollolan seurakunta antoi hänelle maalauksen. Maalauksessa on kuvattu Hollolan kirkossa olevaa saarnastuolia ja sitä ympäröivää aluetta.

Nykyinen kirkkoherra Timo Huttunen otti Hollolan seurakunnan puolesta kiitollisena vastaan maalauksen kahvikupin äärellä ja kertoi syntyneensä ja tulleensa kastetuksi Tuomo Lumpeen johtaman Keravan seurakunnan jäseneksi vuonna 1974, vaikka elikin valtaosan lapsuudestaan Nastolassa.

Taulun on maalannut taidemaalari Kaapo Wirtanen (1886–1959). Wirtasen teoksia on ollut näytillä läpi Eurooppaa ja hänen Suomen Valimomuseolle kuuluva Valurit-seinämaalaus koristaa Tehtaan Hotelli -rakennuksen aulaa Karkkilassa. Myös mm. Lopen kirkon alttaritaulu on Wirtasen maalaama.

2021-09-24 10:07:00.0