Kuhmoisten linnavuori -näyttely Hollolan Sovituksenkirkossa

Näyttelyyn voi tutustua Hollolan Sovituksenkirkon aulassa 18.10.—18.11.2021 toiminnan ja lounasravintolan aukioloaikoina.

Keskiaikainen nuija-ase.

Novgorodin soturien jäljiltä on linnavuoren maastoon jäänyt mm. kuvan morgenstern-tyyppisen aseen rautaisia piikkipalloja. Kuva: Jolanta Dyr (Wikiwand)

Hollolan seurakunnan mailla Kuhmoisissa on linnavuori, jolta on löydetty noin 340 esinettä, mikä on enemmän kuin miltään muulta linnavuorelta. Rautakauden ja varhaiskeskiajan taitteessa paikalla on käyty todennäköisesti muinaisuskoisten hämäläisten ja ortodoksisten novgorodilaisten ja karjalaisten välillä suuri taistelu. Pohjolan asukkaat kahakoivat aikakaudella muun muassa kiistanalaisten erämaiden nautintaoikeuksista.

Paikalta löytyneestä hevosen jääkengästä päätellen ”tasapeliin” päättynyt taistelu on käyty talvella. Ilmeisesti kukaan ei jäänyt taistelussa eloon keräämään alueelle jäänyttä valtavaa omaisuutta ja linnavuoresta on tullut koskematon kammon paikka, kummitteleva tabu.

Linnavuori-näyttelyn avajaiset torstaina 21.10. klo 11:

* kirkkoherra Timo Huttunen avaa näyttelyn

* kuhmoislaisten edustaja kertoo näyttelystä (Eero Ikonen)

* gregoriaanista laulua (kanttori Lauri Palo)

Näyttely on ollut aiemmin esillä laajempana Kuhmoisten kirjastossa ja se koostuu enimmäkseen tauluista mutta myös linnavuoren pienoismallista. Sovituksenkirkossa ei nähdä Kansallismuseosta Kuhmoisissa lainassa olleita linnavuoren alkuperäisesineitä. Sen sijaan Hollolaan tulee Pirkanmaan maakuntamuseolta lainaan muualta löytyneitä rautakautisia esineitä: miekka, kuolaimet ja miekan hiontakivi.

Näyttelyssä on esillä myös nykyaikaiset jäljennökset savikupista, kilvestä, miekasta sekä jousesta ja nuoliviinestä.

Näyttelyyn voi tutustua, kun tilat ovat toimintaa varten muutenkin auki, eli esimerkiksi jumalanpalvelusten yhteydessä ja lounasravintolan aukioloaikoina ma-pe klo 11-13.30.

Sovituksenkirkon aulassa on normaalistikin lukuisia Hollolan kirkon keskiaikaisia esineitä vitriinissä näytillä. Tällä hetkellä 1400-luvun lopulta mm. penkinpääty, messukasukka sekä ehtoolliskalkki ja -öylätti.

2021-10-11 13:50:00.0