Hautausmaat

Hollolan seurakunnassa on seitsemän hautausmaata: kolme Hollolassa, joista kaksi on Hämeenkosken kappeliseurakunnan alueella,  yksi Kuhmoisissa, kaksi Padasjoella ja yksi Kärkölässä.

Hautausmailla on sankarihautausmaita, uurnahauta-alueita ja muualle haudattujen vainajien muistelupaikkoja.  Tuhkaukset uurnahautausta varten suoritetaan alueen seurakuntien yhteisessä krematoriossa, joka sijaitsee Levon kappelin yhteydessä Lahdessa.

Hautatoimi

Hautatoimeen liittyvät tiedot löydät täältä.

> Hautajaisten järjestäminen seurakunnassa.

> Hautatoimen yhteystiedot

> Hautatoimen hinnasto

> Hautatoimen ohjesääntöLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Ohjeita hautausmaalla kävijälle

Hyväksytty kirkkoneuvostossa 23. päivänä huhtikuuta 2024

• Noudatathan hautausmaalla hiljaisuutta ja arvokkuutta.
  • Huomioithan että moottoriajoneuvoliikenne ja pysäköinti ovat sallittuja vain niille erikseen osoitetuilla alueilla. Muilla alueilla moottoriajoneuvoa saa käyttää vain vainajan, hautamuistomerkin tai liikuntarajoitteisen henkilön kuljettamiseen taikka välittömään huoltoajoon.
  • Huolehdithan ettei hautoja, hautamuistomerkkejä, hautausmaan istutuksia, puita ja nurmikoita vahingoiteta.
  • Ethän säilytä hautamuistomerkin takana lyhtyjä, kukkamaljakoita tai työvälineitä. Ylimääräiset tavarat haittaavat hautausmaan hoitotöitä ja menevät helposti rikki esimerkiksi nurmikkoa leikatessa.
  • Käytäthän kukkamaljakoina ainoastaan muovisia kukka-suppiloita, joita voi myös lainata seurakunnalta. Seurakunta poistaa helposti hajoavat lasipurkit.
  • Suosittelemme että lyhdyt ja muut irralliset esineet viedään haudalta pois äitienpäivään mennessä. Lyhdyt pysyvät siisteinä ja niiden käyttöikä pitenee, kun ne viedään kesäksi pois.
  • Kaikki irralliset koriste-esineet ovat omaisten vastuulla, eikä seurakunta vastaa niistä.
  • Omat kukkamaljakot ja lyhdyt kannattaa nimetä.
  • Hoitokauden alkaessa haudoilla olevat lyhdyt siirretään kukkapesään odottamaan poisvientiä. Seurakunnan hoidossa olevilta haudoilta lyhdyt siirretään pois erikseen ilmoitettuun paikkaan odottamaan poisvientiä.
  • Muistathan, että metsäpalovaroituksen aikana kynttilöiden polttamista haudoilla ei sallita. Kesällä haudalle voi tuoda leikkokukkia maljakkoon kynttilän asemesta.