Hautatoimi

Tältä sivulta löytyy tietoa hautapaikka- ja hautausmaksuista sekä hautojen määräaikaisista hoitomaksuista, mm. kesähoidosta Hollolan seurakunnassa. Hautaamiseen liittyvät maksut ovat kaikille kuntalaisille samat, poislukien seurakunnan tilojen käyttökorvaukset. Lue lisää seurakunnan tilojen varauksesta ja käyttökorvauksista.

Hautatoimen asiakaspalvelu

Hautatoimen asiakaspalvelu ma - to klo 9 - 12 puh. 0400 785 116, hautatoimi.hollolansrk@evl.fi, Keskuskatu 2, Hollola.

Hautaamiseen liittyvää tietoa palvelussamme:

> Hautajaisten järjestäminen Hollolan seurakunnassa

> Hollolan seurakunnan hautausmaat

> Hautatoimen yhteystiedot

> Hautatoimen ohjesääntö

Hautapaikkamaksut

(Hyväksytty Hollolan seurakunnan kirkkoneuvostossa 1.1.2017 alkaen)

Uusi hauta, hallinta-aika

40

25

50

Hautaoikeus alkaa haudan luovuttamisesta seuraavan kalenterivuoden alusta ja päättyy sen vuoden lopussa, kun määräaika pidennyksineen on kulunut loppuun.

Jos olemassa olevaan hautaan suoritetaan uusi hautaaminen, hautaoikeus on lunastettava vähintään koskemattomuusajaksi (25 vuotta).

Niille sotaveteraaneille, joilla on hautaustoimilain 2. luvun 4 § mukainen oikeus tulla haudatuksi Hollolan seurakunnan hautausmaille, annetaan maksuvapautus hautapaikkamaksuista.

Hautausmaksut

(Hollolan seurakunnan kirkkoneuvoston päätöksellä 1.1.2021 alkaen)

Palvelu

Hollolan, Kuhmoisten, Kärkölän ja Padasjoen kuntien asukkaat €

Muiden kuntien asukkaat €

Arkkuhaudan kaivaminen ja kunnostus

350

450

Uurnahaudan kaivaminen ja kunnostus

100

150

Arkkuhaudan kaivaminen ja  peitto                      (Auttoisten hautausmaa)

250

Hautaus uurnalehtoon

110

250 €

Kärkölä ja Kuhmoinen

Hautaus muistolehtoon (sirottelu)

50 €

Niille sotaveteraaneille, joilla on hautaustoimilain 2. luvun 4 § mukainen oikeus tulla haudatuksi Hollolan seurakunnan hautausmaille, annetaan maksuvapautus haudan kaivamis- ja kunnostusmaksuista.

Muistolaatta

Omakustannushinta + kiinnityskustannus 30 €

Hollolan hautausmaan uurnalehto (Kumpu ja Papinportti)

Hämeenkoski

Vanhan hautausmaan uurnalehto

Valkjärven uurnalehto

136 €

Kärkölä

Uurnalehto

Muistolehto (sirottelualue)

198 €

Padasjoen uurnalehto

95 €

Kuhmoinen

Uurnahautakivi

Muistelualueen kivipaasiin omainen tilaa itse kaiverruksen

430 €

Muita hautaukseen liittyviä maksuja

Haudan havutus tilaajan toimittamilla havuilla

50 €

Tuntiveloitus henkilötyötunnista, sis alv.

Hautojen määräaikaishoidot

11

Kasteluhoito

42

Haudan kesähoitoon kuuluu kesäaikana hauta-alueen siistiminen, istutuskuntoon laittaminen, taimien hankinta, istutus ja kastelu, sekä kukkien ja nurmikon hoito. Kasvukauden päätyttyä hauta-alue siistitään.

Kasteluhoito ei sisällä kukkien hankintaa eikä istuttamista.

Perennahoito on kesähoitoa edullisempi vaihtoehto, sillä monivuotiset perennat istutetaan vain sopimuskauden ensimmäisenä vuonna. Perennat ovat monivuotisia kasveja, jotka seurakunta valitsee kasvupaikan mukaan. Perennojen kauneus perustuu lehtiin ja kasvin muuhun rakenteeseen.

Erikseen sovittaessa voi seurakunta myös nurmettaa kukkapesän ilman kustannuksia. Täten hauta-alue pysyy siistinä ja haudalle voi silti tuoda kynttilöitä ja leikkokukkia.

Haudanhoitosopimusten yleiset sopimusehdot

1. Seurakunnan saamat hautainhoitomaksut merkitään joko omana taseyksikkönä hoidettavaan hautainhoitorahastoon tai osaksi seurakunnan kirjanpitoa tehtäväalueelle Haudanhoitosopimukset niitä varten perustettavalle erilliselle kustannuspaikalle. Seurakunta vastaa haudanhoitosopimusten velvoitteista ainoastaan hautainhoitorahaston varoilla.
  2. Haudan hoitamiseen käytetään maksettu hoitokorvaus sekä sille kertynyt tuotto.
  3. Haudanhoidon kustannuksiin kuuluvat varsinaisen hoitotyön lisäksi työnjohdosta, koneista ja laitteista, suunnittelusta sekä rahaston hallinnosta aiheutuvat menot.
  4. Hoito ei sisällä hautamuistomerkin kunnossapitoa, oikaisua eikä reunakiven oikomista.
  5. Seurakunta on oikeutettu alentamaan haudan hoidon tasoa alun perin sovitusta tai lyhentämään hoitoaikaa, jos hoitokustannukset nousevat oletettua enemmän.
  6. Jos hautaoikeuden haltija muuttaa haudan ulkoasua siten, että se oleellisesti vaikuttaa haudan hoitoon, siitä voidaan antaa huomautus. Seurakunnalla on tällöin myös oikeus alentaa haudan hoidon tasoa alun perin sovitusta tai lyhentää hoitoaikaa.
  7. Kohdassa 5 ja 6 tarkoitetusta hoitotavan muutoksesta on ilmoitettava sopimuksen tekijälle kuukauden kuluessa.
  8. Seurakunta ei vastaa vahingosta, joka aiheutuu seurakunnasta riippumattomasta ja sen toimintaan olennaisesti vaikuttavasta häiriöstä, poikkeuksellisesta luonnonilmiöstä, muusta ylivoimaisesta esteestä tai kolmannen osapuolen aiheuttamasta vahingosta.
  9. Jos hautaoikeuden haltijaa ei ole valittu tai määrätty, seurakunta voi tehdä haudanhoitosopimuksen muun henkilön kanssa, jolla on oikeus tulla haudatuksi hautaan tai jonka omainen on haudattu hautaan. Jos toimivaltainen hautaoikeuden haltija ei hyväksy tehtyä sopimusta, seurakunnalla on oikeus irtisanoa sopimus ja palauttaa jäljellä oleva hoitokorvaus sopimuksen osapuolelle.