Kärkölän hautausmaa

Kärkölän seurakunnan hautausmaa-alueita on kolme. Keskellä Vanha Hautausmaa, jonka luona on myös Kärkölän hautausmaantoimisto, Myllykylään johtavan tien eteläpuolella Eteläinen Hautausmaa ja kirkkoa vastapäätä Pohjoinen Hautausmaa.

Muistelupaikka muualle haudatuille sijaitsee Pohjoiselle Hautausmaalle johtavan tien varrella. Lisäksi Kärkölän kirkon pääsisäänkäynnin molemmin puolin sijaitsee sankarivainajien hautausmaa, joka vihittiin käyttöönsä 26.1.1941. Hautausmaahan on siunattu 90 sankarivainajaa.

Sankarihautausmaan muistomerkin sankaripatsaan ristinmuotoisen jalustan on suunnitellut arkkitehti Kauno Kallio ja jalustan päällä olevan teoksen on suunnitellut taiteilija Viktor Jansson. Kirkon eteläsivulla sijaitsee Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkki.

Hautausmaalla muistolehto ja uurna-alue

Hautausmaalla oleva muistolehto sijoittuu luonnonkauniiseen mäntyrinteeseen ja uurna-alue sen alapuolelle. Näitä yhdistävä tekijä on vihreästä kivimurskasta toteutettu "elämän virta". Virrasta kohoavan puuristin on työstänyt Järvelä Koristepuu. Takorautaisen ristin ja tähkät samoin kuin kivipatsaiden kasvot on valmistanut muotoilija takoja Antti Salminen. Virran reunoille voidaan sijoittaa noin 800 uurnaa, joiden nimikyltit kootaan kasvien lomaan pystytettäviin rautaristeihin.

Uurna-alueen laidoilla on tilaa 42:lle erillishautapaikalle, jossa kussakin on yhdeksän uurnasijaa. Näille haudoille omaiset voivat pystyttää yksilölliset hautamuistomerkit. Muistolehto on luonnonmukainen, metsäinen rinne, jonne vainajan tuhka sijoitetaan ja muistolaatat kiinnitetään rinteen alla olevaan kivipaateen.

Kaksi hiljentymispaikkaa

Kellomäkeen rakennettiin kaksi hiljentymispaikkaa. Toinen tarjoaa kauniin peltonäkymän kohti Huovilan puiston pihtakuusirivistöä, toinen on sijoitettu Kellomäen laelle, mistä avautuu näkymiä alas hautausmaalle.
Vanhoille hautamuistomerkeille rajattiin oma alueensa. Sinne koottiin esimerkkejä eri aikakausien rauta-, kivi-, ja puumuistomerkeistä.