Sairaalasielunhoito

Seurakunnan työntekijät, kuten papit, diakoniatyöntekijät ja nuorisotyöntekijät ovat tukenasi, kun olet kohdannut surua tai olet kriisissä. Seurakunnan sairaalasielunhoidossa keskitytään sairaudesta kärsivien hengelliseen auttamiseen.

Sairaalapappi

Päijät-Hämeen keskussairaalassa on alueen seurakuntien yhteispalveluna tarjoama mahdollisuus sairaalasielunhoitoon.

Kun tarvitset kuuntelijaa, sairaus ahdistaa, hengelliset kysymykset askarruttavat, toivot, että puolestasi rukoillaan, haluat ripittäytyä tai viettää ehtoollista, ota yhteyttä sairaalapappiin.

Keskustelut sairaalapapin kanssa ovat luottamuksellisia ja niiden käymiseen on mahdollista käyttää sairaalan Hiljaista huonetta. Kuolemaa lähestyvälle potilaalle tai omaisille saa tukihenkilön sairaalan henkilökunnan ja sairaalapapin kautta.

Yhteyden sairaalapappiin saat henkilökunnan kautta tai soittamalla suoraan sairaalapapille:

• Sairaalapastori, somaattiset osastot paitsi keuhkosairauksien (os.54), neurologian (os.23) ja kirurgian osastot (61 ja 62), puhelin (03) 819 2583 tai 044 719 5583.
  • Sairaalapastori, psykiatrian osastot sekä keuhkosairauksien (os.54), neurologian (os.23) ja kirurgian osastot (61 ja 62)., puhelin (03) 819 3125 tai 044 719 5125.

Vertaistukea sururyhmässä

Hollolan seurakunnassa järjestetään muutamia sururyhmiä vuodessa. Ryhmässä surua kokeneet kohtaavat toisensa ja saavat vertaistukea toisistaan.  Lisätietoa sururyhmät-sivulla.