Hollolan seurakunnalle myönnettiin ympäristödiplomi

Satu ja diplomi.jpeg

Vs. kirkkoherra Satu Alander esittelee ylpeänä juuri seurakuntaan saapunutta virallista diplomipaperia.

Kirkkohallitus on myöntänyt 4.5.2023 Hollolan seurakunnalle Kirkon ympäristödiplomin, joka on voimassa 4.5.2023–31.12.2027.

Hollolan seurakunnalla ja Hämeenkosken kappeliseurakunnalla on ollut kirkon ympäristödiplomi jo aiemmin vuosina 2013–2017. Nykyisin kappeliseurakuntana Hollolan seurakuntaan kuuluvalla Kärkölän itsenäisellä seurakunnalla ympäristödiplomi oli vuosina 2009–2013.

Hollolan seurakunta ei uusinut ympäristödiplomia vuonna 2017 liitosprosessin aiheuttaman työn ja muutosten vuoksi. Kirkkoneuvosto kuitenkin päätti 1.12.2020, että seurakunnassa käynnistetään uudelleen ympäristöhanke, jonka tavoitteena on hakea kirkkohallitukselta ympäristödiplomia koko laajentuneelle seurakunnalle.

Kirkon ympäristödiplomi tarjoaa työvälineitä ympäristötyöhön seurakuntien työntekijöille, luottamushenkilöille ja muille jäsenille. Seurakunta on muun muassa laatinut ympäristökasvatussuunnitelman, jonka mukaisesti ympäristökasvatus on läsnä läpäisyperiaatteella kaikessa seurakunnan toiminnassa. Myös jumalanpalveluselämässä pyritään siihen, että luomakunnan teema näkyy jumalanpalvelus- ja hartauselämässä läpäisevästi läpi vuodenkierron. Luomakunta, vastuullisuus ja kestävä kehitys huomioidaan leireillä, retkillä ja tapahtumissa esimerkiksi välttämällä ruokahävikkiä ja suosimalla askartelussa kierrätettäviä materiaaleja.

Hollolan seurakunnan ympäristödiplomiprosessissa valmistuneen ympäristöohjelman mukaan seurakunta pyrkii myös vähentämään energiankulutusta ja kiinnittää huomiota energiatehokkuuteen. Se luopuu turhista tiloista, tehostaa tilojen käyttöastetta, lisää maalämmön käyttöä, käyttää ympäristöystävällisiä tuotteita, hyödyntää kiertotaloutta, järjestää koulutusta ja ottaa huomioon ympäristö- ja kulttuuriarvot sekä lainsäädännön.

Hollolan seurakunnan koko ympäristöohjelman voi lukea verkossa seurakunnan ympäristösivulla.

Tue Jun 27 14:11:00 EEST 2023