Papinsaaren siunauskappeli (Kuhmoinen)

Papinsaarentie 69, 17800 Kuhmoinen

0406308366 seurakuntamestari

Siunauskappelin toimituksia

Pyhäinpäivän iltana klo 18 siunauskappelin muistohetkeen kutsutaan läheisensä vuoden varrella menettäneitä omaisia. Tilaisuudessa luetaan edellisen pyhäinpäivän ja tämän vuoden pyhäinpäivän välisenä aikana kuolleiden vainajien nimet, sekä Kuhmoisten seurakunnan jäsenet, myös muualle haudatut, että muualla kirjoilla olleet, mutta Papinsaareen haudatut. Heidän muistolleen sytytetään kynttilä. Hyvä läheisesi menettänyt, olet sydämellisesti tervetullut tähän muistohetkeen!

Jouluaaton hartaus Papinsaaren siunauskappelissa järjestetään klo 15. Sadat ihmiset ovat käyneet sytyttämässä läheistensä haudoille kynttilät ja siunauskappeli on täynnä, kun ihmiset läheltä ja kaukaa hiljentyvät kuulemaan joulun sanomaa ja Kuhmoisten Mieskuoron laulua.

Kun paluumatka alkaa hautausmaalta, on ilta jo hämärtynyt ja ihmisiä kohtaa Papinsaaren sillalla häikäisevän kaunis näky. Muutaman vuoden ajan kuhmoislainen taksiautoilija Sami Orava on yhden miehen talkootyönä sytyttänyt noin 50 ulkotulta valaisemaan koko sillan molemmin puolin.

Papinsaaressa sijaitseva Olli Kuusen suunnittelema siunauskappeli on valmistunut vuonna 1966. Se edustaa aikakautensa modernia rakennustaidetta, ja on ollut niin suomalaisten kuin myös ulkomaalaisten arkkitehtiopiskelijoiden suosima kohde.  Papinsaaren siunauskappelin julkisivua komistaa Jaakko Somersalon lasimaalaus.

Papinsaari on muinainen kalmisto, ja sieltä onkin kaivaustöiden yhteydessä löydetty muinaismuistoksi luokiteltuja esineitä, kuten käätyjä ja solkia, jotka ovat olleet innoittajana myös Kalevala-korujen mallina.

P-inva parkkipaikka Papinsaaren siunauskappelin pääoven edessä.