Hollolan kantaseurakunta

Hollolan kantaseurakunnalla tarkoitetaan Hollolan kunnan rajoja ennen vuotta 2016, jolloin Hämeenkoski liittyi Hollolaan myös kuntana. Hollolan seurakuntaan Hämeenkosken seurakunta liittyi kappeliseurakuntana jo kymmenen vuotta aiemmin.

Hollola on kuntana siis nykyisin isompi alue toiminnallisesti ja jumalanpalvelusyhteisönä kuin erottelun avuksi käyttöön otettu käsite "kantaseurakunta". Kantaseurakuntaan kuuluu myös Vesikansan alue, joka on kuitenkin maantieteellisesti ns. Maakansansasta erillinen alue, ja jolla on omat sivunsa ja jumalanpalveluksensa. Hallinnollisesti se ei kuitenkaan ole kappeliseurakunta tai alueseurakunta.

Hollolan seurakunta on vuoden 2017 alusta tarkoittanut maantieteellisesti hyvin laajaa kokonaisuutta, koska tuolloin Kärkölän, Kuhmoisten ja Padasjoen seurakunnat liittyivät Hollolan seurakuntaan Kärkölän kappeliseurakuntana ja Kuhmoinen-Padasjoki kappeliseurakuntana.

Hollolan kantaseurakunnan toiminnallinen, ja samalla koko Hollolan seurakunnan hallinnollinen keskus, on Hollolan kuntakeskuksessa sijaitseva Sovituksenkirkko.

Historiallisen emäpitäjän, johon kaikki nykyiset kappelit ovat aiemmin kuuluneet, vanhin kirkko on Hollolan kirkonkylällä sijaitseva keskiaikainen kirkko.

Hollolan keskiaikaisen kirkon asehuoneen ovi.