Hollolan seurakunnasta tuli Liikkuva seurakunta

Hollolan seurakunnan toinen liikunta-agentti Jenni Koivumaa.

Hollolan seurakunta on julistautunut Liikkuvaksi seurakunnaksi. Liikkuva seurakunta on toimintamalli, jonka avulla lisätään liikettä seurakunnissa sekä tehdään näkyväksi kirkon liikunta- ja hyvinvointityötä. Liikkuva seurakunta perustuu kristillisen ihmiskäsityksen kokonaisvaltaisuuteen – meidät on luotu liikkumaan.

Hollolan seurakunnassa seurakuntalaisia liikutetaan muun muassa varhaiskasvatuksen Metsämörri-toiminnan avulla. Jumalanpalveluselämässä luontoliikunta tulee esille metsäkirkoissa ja muissa luonnon helmassa järjestettävissä jumalanpalveluksissa. Seurakuntalaisia kohdataan myös esimerkiksi kävelytapaamisten muodossa.

Liikuntatoimintaa Hollolan seurakunnassa järjestää kukin työala omassa toiminnassaan, ja lisäksi toimintaa järjestävät ja koordinoivat liikunta-agentit Katja-Margit Takatalo ja Jenni Koivumaa.

Liikunta-agentti Koivumaan mukaan myös henkilöstöliikunta on tärkeää Hollolan seurakunnassa.

”Viime kesän aikana pyöräilimme leikkimielisessä Kilometrikisassa ja marraskuussa osallistumme Porraspäiviin. Työnantajana seurakunta kannustaa henkilöstöä liikkumaan myös työsuhdepolkupyöräedun avulla”, Koivumaa kertoo.

Paljon myönteisiä vaikutuksia

Liikunta liikuttaa ihmistä kokonaisvaltaisesti: kun liikumme, liikkuvat kehomme lisäksi ajatukset ja tunteet. Liikkuminen vaikuttaa kehon lisäksi henkisesti ja hengellisesti. Liikunta edistää terveyttä, tuo elämään iloa ja liikkuminen yhdessä muiden kanssa edistää sosiaalista hyvinvointia.

Liikunnan positiiviset vaikutukset näkyvät ihmisen koko olemuksessa. Liikunnalla on myös yhteisöllinen ulottuvuus, parhaimmillaan ulkopuolisuutta ja syrjäytymistä ehkäisevä vaikutus, sillä liikunta on väline monenlaiseen kohtaamiseen.

Wed Nov 08 13:46:00 EET 2023