Seurakunnan verotuloista kasvatustyöhön miljoona ja diakonialle 0,5 miljoonaa

Kirkkovaltuusto hyväksyi itsenäisyyspäivän aattona vuoden 2024 talousarvion ja toimintasuunnitelman. Kasvatuksen ja auttamistyön lisäksi iso osa tuloista käytetään jumalanpalveluselämän ja perhejuhlien kirkollisiin toimituksiin sekä hautausmaiden hoitoon.

Lapset retkellä

Kuva: Hollolan seurakunnassa panostetaan kasvatustyöhön.

Hollolan seurakunnan vuoden 2024 talous perustuu arvioon, että verotuloja kertyy 6,8 miljoonaa euroa ja lisäksi valtionrahoitusosuutta saadaan 650 000 euroa.

Kirkollisverotulot ovat arvion mukaan lievässä noususuunnassa, mutta valtiorahoitusosuus – aiempi yhteisövero – on pidemmällä aikavälillä lievässä laskussa, koska sen suuruus on sidoksissa toimialueen kuntien asukaslukuun. Hollolan seurakunnan jäsenmäärä on vähentynyt tasaisesti vuosien 2018–2023 aikana, ja on nyt noin 22 000.

Talouspäällikkö Paula Hukkasen mukaan Hollolan seurakunta teki alijäämäisen tuloksen vuoden 2022 osalta ja vuoden 2023 ennuste viittaa mahdollisuuteen alijäämäisyydestä.

”Seurakunnalla on vahva tase ja aiempien vuosien ylijäämät luovat vakautta talouteen, mutta tulojen ja menojen rakenne on saatava pitkällä aikavälillä paremmin tasapainoon”, Hukkanen toteaa. Vuoden 2024 talousarvio jää noin 90 000 euroa alijäämäiseksi.

Seurakunnalliseen toimintaan satsataan paljon

Toimintakulut jakautuvat karkeasti siten, että vuonna 2024 seurakunnalliseen toimintaan osoitetaan 3 miljoonaa euroa, kiinteistötoimeen 1,6 miljoonaa, hallintoon 1,3 miljoonaa ja hautaustoimeen 0,5 miljoonaa euroa.

Seurakunnan tuloista käytetään varhaiskasvatukseen sekä nuorisotyöhön miljoona euroa. Nuorisotyön kuten rippikoulujen osuus on 0,65 miljoonaa. Seuraavaksi eniten toiminnan nettokustannuksia kohdentuu jumalanpalveluselämään ja kirkollisiin toimituksiin. Niiden osuus on 0,55 miljoonaa.

Suurin piirtein saman verran, puoli miljoonaa euroa, saa myös diakoniatyö.

Seurakuntaa tarvitaan tässä ajassa

Kirkkoherra Timo Huttusen mukaan tässä ajassa kaikki ei ole hyvin. Diakoniatyöntekijät ovat huolissaan apua tarvitsevien määrän kasvamisesta ja nuorisotyönohjaajat havainnoivat lasten ja nuorten kasvua.

”Maksamme nähtävästi kuluneiden kriisivuosien velkaa. Tällaisessa ajassa seurakuntaa tarvitaan. Tarvitaan kuulevia korvia ja auttavia käsiä. Tarvitaan rukousta ja armon vakuutusta. On hyvä muistaa, että seurakunta on paljon enemmän kuin sen palkatut työntekijät. Tässä ajassa tarvitaan jokaisen seurakuntalaisen, jokaisen lähimmäisen panosta yhteisen hyvän puolesta”, Huttunen kertoo.

Esimerkiksi tilastovuonna 2022 seurakunnan verovaroilla mahdollistettiin satoja erilaisia tilaisuuksia ja kohtaamisia, joihin niihin osallistui yli 80 000 ihmistä. Heistä yli puolet oli jumalanpalveluksiin, hartauksiin ja kirkollisiin toimituksiin osallistuneita henkilöitä.

Vaikka ikäluokat pienenevät, rippikoulun käy vuosittain yhä lähes 300 nuorta Hollolan seurakunnassa.

2023-12-11 08:39:00.0