Rippikoulujen leirijaksot lyhenevät, konfirmaatiot syksyyn

Hollolan seurakunta on tehnyt mittavia uudelleen järjestelyjä vuoden 2020 rippikoulujen toteuttamiseksi poikkeusoloista huolimatta.  Rippikoululaisia ja heidän perheitään on tiedotettu muutoksista sähköpostitse 22.4.2020.

Kuvassa albaan puetun konfirmoitavan nuoren jalat. Valkoinen alba, punaiset tennarit.

Olemme seuranneet koronatilanteen kehittymistä ja vaikutusta rippikouluihin kuulostellen. Piispojen linjausten pohjalta, yhteistyössä rippikoulutyötä tekevien ammattilaisten kanssa olemme luoneet kaksi vaihtoehtomallia rippikoulujen toteuttamiseen poikkeustilanteessa.

Aiemmin ilmoitetut rippileirien ajankohdat ja konfirmaatiopäivät tulevat lähes poikkeuksetta muuttumaan koronatilanteen vuoksi. Rippikoulun leirijaksot lyhenevät ja leirijakson lisäksi jokaiseen rippikouluun liittyy lähipäivä sekä jonkin verran etäopiskelua. Näin varmistamme että rippikoulun vaadittava oppimäärän täyttyy ja nuoret saavat parhaan mahdollisen riparikokemuksen.

Ensimmäisessä vaihtoehdossa leirit ajoittuvat heinä-elokuulle ja toisessa leirit pidetään lokakuussa syyslomaviikolla 43. Viron rippikoulu siirtyy joka tapauksessa syyslomalla pidettäväksi. Molemmissa vaihtoehdoissa konfirmaatiot siirtyvät syksyyn. Tämä on kaikkien kannalta turvallisin vaihtoehto, sillä konfirmaatiot keräävät suuren joukon juhlivaa väkeä kirkkoihimme.

Seuraamme jatkuvasti koronatilanteen kehittymistä ja hallituksen antamia ohjeita, jotka vaikuttavat myös rippikouluihin. Rippikoululaisten perheille ilmoitetut aikataulut ovat nyt ensisijainen toimintamallimme, jolla toteutamme rippikoulut. Mahdollisesta siirtymisestä rippikoulujen toteutusvaihtoehtoon 2. tiedotetaan tilanteen vaatiessa erikseen.

Wed Apr 22 14:15:28 EEST 2020