Elokuvamusiikin messu

Sovituksenkirkko (Hollola)

Elokuvamusiikin messu 5. sunnuntai pääsiäisestä
Ville Särkkä, Veera Surkka-Sipilä.

Tervetuloa iltakirkkoon ehtoollisjumalanpalvelukseen, jossa musiikkina ja virsinä toimivat tunnettujen elokuvien juhlava musiikki.
Mikäli kaunis elokuvamusiikki on lähellä sydäntäsi, tämä messu on juuri sinulle.
Messun musiikkivalinnat yhtäältä on valittu sen perusteella, että ne kantavat muistoja niin lapsuuden kuin aikuisuuden mieleen jäävistä kappaleista, joiden parissa moni meistä on saanut kasvaa ja elää. Toisaalta suurimmassa osassa kappaleita on vahva yhteys kristilliseen sanomaan kuten rukoukseen, lähimmäisenrakkauteen ja huolenpitoon ja ovat sanomaltaan hengellisiä.

Messun musiikissa ovat mm. seuraavat kappaleet:
Myrskyluodon Maija
Auta, oi luoja (Notredamen kellonsoittaja)
Teema elokuvasta Schindlerin lista
Uskot vaan, elokuvasta Egyptin prinssi,
Concerning Hobbits (Taru Sormusten Herrasta)
ja teemoja muistakin elokuvista kuten Interstellar ja Pocahontas.

Myös kolme yhdessä laulettavaa virttä toistuvat usein elokuvamusiikissa.
"Käyn kohti sinua" (virsi 396) tunnetaan niin Suomessa kuin maailmalla Titanic-virtenä.
"Oi ihmeellistä armoa" (virsi 932) toistuu useissa elokuvissa, mm. Freedom (2014) ja Amazing Grace (2006).
Virrestä 915 "En tiedä miksi kirkonpenkkiin näin" kuulemme Veera-kanttorin tulkinnan, joka yhdistää "Tuulen värit" elokuvasta Pocahontas tähän uuteen lisävihkon virteen.

Messu kestää noin tunnin.
Sunnuntain aiheena on "Rukous - Sydämen puhetta Jumalan kanssa".
Liturgina ja saarnaajana pastori Ville Särkkä ja musiikkia toteuttaa kanttori Veera Surkka-Sipilä.
  • Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

Hollolan kantaseurakunta