Sovituksenkirkko (Hollola)

Church of Reconciliation

Sovituksenkirkko

520

Tilat ovat avoinna tilaisuuksien mukaan. Ryhmät voivat tutustua Sovituksenkirkkoon sopimuksen mukaan. Tiedustelut kirkkoherranvirastosta.

Kirkkosaliin on asennettu on kuulolaitteita varten induktiosilmukka. Kynnyksettömään kirkkoon on liikuntarajoitteisten helppo saapua ja heille tarkoitettuja pysäköintipaikkoja on sekä kirkon edustalla että takana.

* Päivystävä suntio (ovien avaus) p. 044 524 6277

Toimitus- ja kirkon esittelyvaraukset kirkkoherranvirastosta.

* Sovituksenkirkon tarjoiluhinnasto

Oivasta löydät elintarvikevalvonnan tulokset Sovituksenkirkosta:

Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Vuonna 2010 valmistuneen Sovituksenkirkon tiloissa on perinteisen kirkkosalin lisäksi mm. kirkkoherranvirasto, toimituskappeli (Andreaksen kappeli), musiikkitila, vainajien säilytystila, hiljainen huone, päiväkerho- ja nuoriso- ja partiotilat.

Kirkkosaliin mahtuu suuria sivusalit pääsaliin yhdistettäessä käytännössä 520 henkeä (pääsali 360, Martta-sali 80 ja Maria-sali 100 henkeä). Martta-salissa on vuodesta 2018 alkaen toiminut arkisin Amican lounasravintola.

Rakennuksen kokonaispinta-ala on 4187 m², kerrosala 3490 m² ja tilavuus 24 240 m³.  .

Pääarkkitehti Sauli Havaksen mukaan rakennuksessa on läpikäyvänä teemana murtuma tai hajoaminen ja uudelleen ehjäksi tuleminen. Rakennusosissa ja pintojen käsittelyissä on tätä kuvastavia erilaisia siirtymälinjoja ja "halkeamia". Näkyviin halkeama on alttarin suuressa taustaseinässä, jonka lasimaalauksen on suunnitellut taiteilija, professori Reino Hietanen.  Halkeamia löytyy myös tammipuisten ovien kahvoista.

Avaintekstinä kirkkosalin oven pielessä on betoniin kirjoitettuna Matteuksen evankeliumin kohta, jossa kuvataan miten Kristuksen kuolinhetkellä kalliot halkesivat ja temppelin esirippu repesi.

L-kirjaimen muotoisen rakennuksen halkaisee sen läpäisevä 100 metriä pitkä betoniseinä. Korkeutta seinällä on kirkkosalin kohdalla 6-7 metriä. Seinässä graafinen, jossa on värillisinä kohokuvioina mäntyjä sekä erilaisia kristillisiä ja joitakin Hollolan keskiaikaiseen kirkkoon viittaavia symboleja. Seinän kuvat ovat suunnitelleet edesmennyt emeritusprofessori ja graafikko Tapani Aartomaa sekä arkkitehti Sauli Havas. Symbolien asiantuntijana on toiminut professori Vesa Nikunen. Pyhän Henrikin keskiaikaisen talvimessun nuottikuvan on seinää varten toimittanut musiikin tohtori Ilkka Taitto.

Kirkkotekstiilit on suunnitellut tekstiilitaiteilija Kristiina Nyrhinen. Ehtoollisvälineiden suunnittelusta järjestettiin yhteistyössä Lahden muotoiluinstituutin kanssa kilpailu, jonka voitti muotoilun opiskelija Emma Pyykkönen.

Kellotornissa on kolme pronssikelloa.

Tiedustelut ja varaukset:

03 524 6600 Kirkkoherranvirasto avoinna ma-pe klo 9-12

Tilojen varaus ja hinnasto

Esteetön kulku Esteetön kulku
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
wc wc

pe 22.3. klo 13.00 -16.00

Kaakaokorneri

1.-2. luokkalaisten avointa toimintaa joka toinen perjantai

Messu

Palmusunnuntai
Topi Rautiainen, Jussi Keltakangas.

Pyhis päiväkerhotila Silmussa
ti 26.3. klo 13.00

Eläkeikäisten kerho

Tervetuloa mukaan!
ti 26.3. klo 19.00

Stabat mater - Filianna-kuoron konsertti

Filianna -kuoro konsertoi Sovituksenkirkossa. Ohjelmassa Pergolesin Stabat Mater.
ke 27.3. klo 12.00

Lounasmusiikkia Sovituksenkirkossa

Tervetuloa lyhyeen konserttihetkeen Sovituksenkirkolla! Konsertin kesto on noin 15-20 minuuttia. Musiikkia urkujen, pianon tai laulun sävelin. Konserttiin on vapaa pääsy.
to 28.3. klo 18.00

Kiirastorstain messu

Kiirastorstai
Satu Alander, Marjo Kortelainen, Vesa Koskimaa.
pe 29.3. klo 10.00

Pitkäperjantain sanajumalanpalvelus

Pitkäperjantai
Timo Huttunen, Jussi Keltakangas.

Messu

Pääsiäispäivä
Topi Rautiainen, Liisa Ruonakoski.

Messun jälkeen kirkossa pääsiäismunien etsintä.

Suoratoistolähetys Hollolan seurakunnan Facebook-sivulle.