Seurakunta perustaa tiloihinsa oman kuntosaliketjun

Kuntosali

Hollolan seurakunta haluaa tukea myös ihmisten fyysistä hyvinvointia. (Kuva: Pixabay)

Hollolan seurakunta aikoo ulottaa toimintansa kuntosalipalvelujen saralle. Kirkkoneuvosto päätti eilen, että seurakunta ottaa strategiseksi painopisteekseen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin lisäämisen. Konkreettisesti tämä tulee näkymään jo ensi syksynä avattavina kuntosaleina, joiden käytöstä perittävä maksu kohdennetaan seurakunnan runsaiden kiinteistökulujen kattamiseen.

Pilottivaiheessa toteutetaan Sovituksenkirkon pohjakerroksen väestönsuojelutilan muuttaminen kuntosaliksi. Partiolaisille, jotka käyttävät tällä hetkellä väestönsuojaa Pesäkolonaan, etsitään uusi soppi pohjakerroksen varastonurkista. Pilottivaiheen jälkeen kuntosalit asennetaan myös Padasjoen kirkon kellariin, Kuhmoisten Papinsaaren Museokappeliin, Järvelän seurakuntakeskukseen ja Hämeenkosken Seurakuntatuvalle.

Hanketta on ollut kehittämässä Holistic Wellness -niminen uusi konsulttiyhtiö. Sen toimitusjohtaja Jenni Huusko näkee ratkaisussa pelkästään positiivisia puolia:

”Kun toiminta lähtee kunnolla lentoon, seurakuntanne saa taloutensa tukevammalle pohjalle ja rakennusten neliötkin tulevat tehokkaampaan käyttöön, kuten kiinteistöstrategianne edellyttää. Partiolaisetkin saavat uutta askarreltavaa, mistä iloitsen erityisen paljon. Kutsun tätä win-win-win-paketiksi. Nykyajan haasteet vaativat luovia ratkaisuja, ja sehän meiltä onnistuu”, Huusko riemuitsee. Samalla hän kiirehtii tähdentämään, ettei hankkeella tavoitella ensisijaisesti maksimaalista liikevoittoa vaan iloa, yhdessäoloa ja hyvinvointia.

Aloituskustannuksiin esitetään 8 000 euron lisämäärärahavarausta.

Henkilöstö personal trainer -koulutukseen

Myös maakuntarovasti Markku Sivonen on Hollolan suurseurakunnan hankkeesta mielissään. Hän ei pelkää, että hengellinen elämä jäisi liikaa peesaajan rooliin.

”Olen tutustunut suunnitelmaan monessa yhteydessä. Mikä onkaan sen hienompaa kuin tilanne, jossa ihminen voi jatkaa toppatakkia pukematta jumalanpalveluksesta kuntosalille. Jo Jeesuksen aikalaiset totesivat, että terve sielu on kytköksissä terveeseen ruumiiseen. Aion aloittaa syksyllä itsekin tomumajani jäntevöittämisen”, maakuntarovasti lupaa. Vakuudeksi hän heilauttaa kiiltäväkantista Joe Weiderin kehonrakennusopasta. Selän takana lojuu kauppakassillinen proteiinipatukoita.

Sivonen huomauttaa, että seurakunta on viisaasti määrännyt koko henkilökuntansa personal trainer -pikakoulutukseen, joka toteutetaan alustavan suunnitelman mukaan kevään työyhteisöpäivien yhteydessä.

”Henkilöstö on kirkkoherran mukaan aivan haltioissaan uudesta työtehtävästä. Kuntosali on oivallinen paikka nuoriso-, aikuis- ja diakoniatyön kysymysten käsittelyyn. Ihminen avautuu usein parhaiten tekemisen tiimellyksessä. Hollolan mallista tulee vielä esimerkillinen brändi ja vientituote”, Sivonen visioi ja tähyilee toimistonsa ikkunasta läntistä taivaanrantaa.

”Ketjun nimeksi sopisi mielestäni Tahdon.”

Hanke ei vaadi uuden henkilökunnan palkkaamista, vaan 24/7-toimivien kuntosalien avainkortit luovutetaan seurakunnan virastopalveluista käsin.

”Suntiot kantavat raskaampiakin taakkoja”

Kirkkoneuvoston päätökseen kirjattiin kriittinen mielipide siitä, kannattaako väestönsuojelutilaan asentaa raskaita kuntosalilaitteita. Mitä jos tulee kriisitilanne?

Kirkkohallituksen kiinteistöasiantuntija Risto Rokko torjuu kritiikin suoralta kädeltä:

”Sehän on Suomessa yleinen käytäntö, että niistä tehdään liikuntatiloja. Jos määräys tulee, tila on toki tyhjennettävä 72 tunnin kuluessa, mutta siinä ei ole mitään ongelmaa. Seurakuntien suntiot ovat tottuneet kanniskelemaan raskaampiakin taakkoja.”

Seurakuntien toiminnan rahoittamisella muutoin kuin jäsenmaksuilla on Suomessa pitkä historia. Hollolassa seurakunta saa tuloja myös vapaaehtoistyöntekijöiden taidokkaasti kutomien persialaismattojen verkkomyynnistä.

(laitettakoon varmuudeksi huhtikuun 1. päivän iltana vahvistus, että kyllä tämä uutinen oli aprillipila)

2022-04-01 07:05:00.0