Diakonian virka 150 v. - juhlavuosi 2022

Kohtaamisia kaikkina aikoina Hollolassa -näyttely ja juhla Sovituksenkirkossa.

muotokuva naisesta valkoinen huivi päässä ja ristiriipus kaulassa

Charlotta Wettersten, Hollolan seurakunnan 1. diakonissa vuonna 1895

1.9.2022 tulee kuluneeksi 150 vuotta siitä, kun Suomen evankelisluterilaiseen kirkkoon vihittiin ensimmäinen diakonissa Matilda Hoffman 1.9.1872. Tämän kunniaksi Hollolan seurakunnassakin nostetaan esiin diakoniatyötä, sen tekijöitä ja kohtaamisia kaikkina aikoina. Aito ja välittävä ihmisen kohtaaminen, rinnalla kulkeminen on diakonian tärkein ominaisuus. Seurakuntien diakoniatyötä ovat toteuttamassa kaksoiskoulutetut sotealan ja kirkon työn ammattilaiset sekä iso joukko vapaaehtoistoimijoita kodeissa, hoivakodeissa ja seurakunnan kahviloissa.

Kohtaamisia kaikkina aikoina Hollolassa -näyttely on Sovituksenkirkon aulassa 24.8.–9.9. Se on avoinna lounasravintolan, jumalanpalvelusten sekä muiden toimintojen aikana, kun kirkon ovet ovat auki. Avajaisia vietetään 24.8. klo 13. Tarjolla on kahvia, musiikkia ja totta kai kohtaamisia!

Pääjuhla on 4.9. klo 15.30 Sovituksenkirkossa. Kakkukahvit tarjoillaan tätä ennen samalla näyttelyyn tutustuen. Juhlan ohjelmassa on musiikkia ja pieniä puheenvuoroja diakoniasta. Panelisteina ovat Anitta Vuorikoski, Virve Valkeavuori, Aili Eskola ja Hannu Roppo. Juhlapäivän päättää Tuomasmessu klo 18. Välissä on keittopäivällinen. Juhlassa nähdään tämän vuoden rippikouluissakin esitetty Hollolan seurakunnan diakoniatyöstä koottu video. Videosta on esitetty yksitellen otteita Hollolan seurakunnan fb-sivuilla kuukausittain. Ne ovat myös nähtävillä näyttelyssä Qr-koodinlukijan kautta. ”Matilda” keskustelee tämän päivän työn ja työntekijöiden kanssa peilaten omaan aikaansa 1800-luvulla.

TERVETULOA!

Pia Rantatupa