Yli 1800 äänesti ennakkoon Hollolan seurakuntavaalissa

Image.jpeg

Hollolan seurakunnan seurakuntavaalissa annettiin ennakkoon 1812 ääntä, mutta luku kasvaa vielä, sillä loputkin muualla äänensä antaneiden äänestysliput saapuvat tämän viikon aikana postissa Hollolan vaalilautakunnalle.

Ennakkoäänestyksen päätyttyä äänestysprosentti on 9,6 %. Äänioikeutettujen tarkistettu (kuolleet poistettu) lukumäärä on 18803. Äänioikeutettuja ovat vaalipäivään mennessä 16 vuotta täyttäneet seurakunnan jäsenet.

Viisi vilkkainta ennakkoäänestyspaikkaa olivat Sovituksenkirkko (599 ääntä), Padasjoen seurakuntakoti (251 ääntä), Hollolan Prisma (213 ääntä), Kuhmoisten seurakuntakoti (185 ääntä) sekä Kärkölän seurakuntakoti (181 ääntä). Hollolasta postitettiin muihin seurakuntiin 49 ääntä.

Varsinainen äänestyspäivä on ensi sunnuntai 20.11., jolloin äänestää saa ainoastaan yhdessä neljän äänestysalueen äänestyspaikassa. Äänioikeutetuille on lähetetty henkilökohtainen vaalikirje, josta voi tarkistaa, missä äänioikeutettu voi äänensä antaa.

Vuoden 2018 vaaleissa ennakkoäänestysprosentti oli 11,4 prosenttia ja kokonaisäänestysprosentti nousi ennätykselliseen 19,1 prosenttiin. Vaali oli ensimmäinen, joka toimitettiin Hollolan seurakunnassa vuoden 2017 suuren seurakuntaliitoksen jälkeen.

Ennakkoäänestys on ollut Hollolan viime seurakuntavaaleissa hieman varsinaista vaalipäivää suositumpi tapa käyttää äänioikeuttaan.

2022-11-15 14:03:00.0