Muutoksia kirkkojemme jumalanpalvelusten kaavassa

Sovituksenkirkon alttari

Hollolan seurakunnan jumalanpalveluksien järjestykseen tai kaavaan tehdään syyskuusta alkaen pieniä muutoksia. Näitä jumalanpalvelusjärjestyksen muutoksia on valmisteltu yhdessä työntekijöiden kanssa jo pidempään. Muutokset perustuvat kirkon Jumalanpalveluksen oppaaseen, joka ohjaa kaikkien seurakuntien jumalanpalveluselämää.

Seurakuntamme eri kirkoissa on toteutettu jumalanpalveluksissa erilaisia käytäntöjä, siksi osalle jumalanpalvelukseen osallistujista uudet käytännöt saattavat olla jo tuttuja.

Pääpiirteittäin muutokset koskevat kahta asiaa, jumalanpalveluksessa toteutuvaa vuoropuhelua ja ehtoollisen käytäntöjä. Seurakunnan työntekijät, papit, kanttorit ja suntiot, opastavat alussa uusiin käytäntöihin messun kuluessa.

Luterilaista jumalanpalvelusta luonnehtii vuoropuhelu. Jumala puhuttelee meitä sanassaan ja tekee meidät osallisiksi pelastuksen lahjoista. Rukouksissa, lauluissa ja virsissä ihminen vastaa Jumalan puhutteluun. Tätä vuoropuhelua on haluttu lisätä myös Hollolan seurakunnassa pienin elein, esimerkiksi seurakunnan vastauslausein.

Ehtoollisen asettaminen muuttuu jatkossa siten, että kirkkojen kuoriosiin lisätään apupöydät, joilla säilytetään tavallisia ehtoollisen elementtejä, viiniä ja ehtoollisleipiä, jotka erotetaan pyhään käyttöön tuomalla ne alttarille. Alttarilta sakramentti jaetaan seurakunnalle.

Muutokset ovat pieniä, ja kotikirkon jumalanpalvelus tuntuu varmasti yhä tutulta, turvalliselta ja rakkaalta.

Tervetuloa Hollolan seurakunnan jumalanpalveluksiin kaikkiin kirkkoihimme!

2023-09-01 14:34:30.0