Tuhkakeskiviikon messut Sovituksenkirkossa ja Kärkölän seurakuntakeskuksessa

Tuhkaristi

Sovituksenkirkossa sekä Kärkölän seurakuntakeskuksessa vietetään keskiviikkona 14.2. kello 18 pääsiäisen odotuksen aloittavan tuhkakeskiviikon messua. Varsinainen paastonaika alkaa laskiaistiistain jälkeisenä päivänä, tuhkakeskiviikkona. Se kestää 40 päivää, pääsiäislauantaihin asti. Tuhkakeskiviikko on katumuksen päivä, ja on saanut nimensä siitä, että Raamatussa säkkiin pukeutuminen ja tuhkan ripotteleminen pään päälle ovat eräs vertauskuva katumuksesta ja parannuksesta. Katolisessa maailmassa seurakuntalaiset saattavat yhä pukeutua silloin säkkiin ja sirotella pään päälle tuhkaa. Myös luterilaisessa kirkossa on viime aikoina yleistynyt tapa viettää tuhkakeskiviikon messua, jossa pappi piirtää tuhkalla ristin seurakuntalaisen otsaan ja lausuu: ”Ota vastaan katumuksen merkki.”

Sovituksenkirkon messun liturgina ja saarnaajana toimivan seurakuntapastori Topi Rautiaisen mukaan tuhkaristi piirretään otsaan myös Sovituksenkirkossa. Messussa kanttorina toimii Jussi Keltakangas ja avustavana pappina Ville Särkkä. Mukana on myös Pisarat-kuoro.

Kärkölän messussa liturgina toimii Heikki Maakorpi, saarnaajana Lillimari Lehmijoki ja kanttorina Kirsi Skantz-Viljakainen. Avustamassa ovat Eija Karlsson ja Salla Natunen.

Sovituksenkirkon messu myös striimataan Hollolan seurakunnan Facebook-sivulle.

Tervetuloa!

2024-02-14 10:06:00.0