Kastetilaisuuden voi varata nyt myös verkossa

kaste

KUVA: Ristiäisissä luodaan lapsen ensimmäiset ihmissuhteet, mutta myös ylläpidetään vanhempien suhteita tärkeisiin ihmisiin. Läheisten tuki lapsen kasvaessa voi olla korvaamaton voimavara.

Hollolan seurakunta ottaa käyttöön uutena lisäpalveluna kastetilaisuuden varaamismahdollisuuden verkkosivuillaan 18.3.2024 alkaen. Kun pappi saa sähköisesti tiedon kastevarauksesta, hän ottaa varaajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen kastepöäivää ja sopii tapaamisesta.

Aiemmin ristiäisten eli kastejuhlan ajankohdan, kastepaikan ja papin on voinut varata ainoastaan kotiseurakunnan kirkkoherranvirastosta tai seurakuntatoimistosta.

Uusi verkkopalvelu toteutetaan seurakunnan käytössä olevan Katrina Asiointi -ohjelmiston kautta, joka mahdollistaa jatkossa myös muiden toimitusvarausten siirtämisen verkkoon. Vastaavanlainen palvelu on käytössä mm. Tampereen seurakuntayhtymällä.

Kirkossa, kotona tai seurakunnan tiloissa

Tavallisesti lapsi kastetaan alle kolmen kuukauden ikäisenä ja merkitään kasteen rekisteröitymisen yhteydessä väestötietojärjestelmään. Kastepaikkana voi olla esimerkiksi oma tai isovanhempien koti, kirkko tai jokin muu seurakunnan tila. Kirkko tuo usein ristiäisiin erityistä juhlavuutta ja pyhyyden tunnelmaa, ja kasteen voikin toimittaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä.

Hollolan seurakunnan jäsenet voivat järjestää kastetoimituksen maksutta myös seurakunnan kirkoissa ja seurakuntakotien kirkkosaleissa. Jos kasteen jälkeen vietetään juhlahetki, myös siihen saa seuraavat tilat korvauksetta: Sovituksenkirkon Martta-sali, Hämeenkosken seurakuntatupa, Vesikansan seurakuntakoti, Missiokammari, Kärkölän seurakuntakeskus, Padasjoen seurakuntasali, Kuhmoisten seurakuntakoti. Sovituksenkirkon Martta-salin käyttö edellyttää kuitenkin juhlatarjoilun tilaamista seurakunnalta.

Kastemekon voi lainata seurakunnalta

Seurakunnalta voi myös lainata kastemekon, jos sellaista ei ole. Sen lisäksi kotiseurakunta lahjoittaa lapselle kastekynttilän ja kastetodistuksen sekä kummeille annettavat kummitodistukset.

Kastejuhlan jälkeen kastettua ja hänen perhettään sekä kummeja ja isovanhempia kutsutaan jumalanpalvelukseen, jolloin luetaan kastettujen nimet ja rukoillaan kastettujen puolesta.

Kristillisessä seurakunnassa kaste on Jumalan lahja ja Kristuksen asettama pyhä toimitus, joka kantaa läpi koko elämän. Kasteessa ihmisestä tulee kotiseurakuntansa jäsen.

Katrina Asiointi - Valitse palvelu

2024-03-15 11:58:00.0