Valokuvaaminen sallittiin konfirmaatiomessuissa

Hollolan seurakunnan kirkkoneuvosto on aiemmin kieltänyt valokuvaamisen konfirmaatiojumalanpalveluksissa. Kieltoa on perusteltu konfirmaatiomessun rauhoittamisella. Konfirmaatiomessuissa on ilmoitettu kuvaamisen olevan kiellettyä ja sitä on perusteltu kirkkoneuvoston  aikoinaan tekemällä päätöksellä.

Toivetta käytännön uudelleen arviointiin on tullut niin seurakunnan työntekijöiltä, kuin myös seurakuntalaisilta.

Asiaa arvioidessa kirkkoneuvosto otti huomioon, että päätöksen teon aikaan päätös on koskenut ainoastaan Hollolan kirkkoa. Nykyään konfirmaatiomessuja järjestetään myös viidessä muussa kirkossa. Ne ovat esimerkiksi valoisuuden puolesta kuvaamisen kannalta hyvin erilaisia kuin vanha kivikirkko. Kamerat ovat parantuneet vuosikymmenten saatossa. Nykyään kamerat ovat mukana joka paikassa ja ihmiset haluavat ikuistaa elämän suuria juhlia kuvin.  Toisaalta konfirmaatiomessuun osallistuminen on uskonnon harjoittamista ja se kuuluu ihmisen yksityisyyden piiriin.

Kirkkoneuvosto keskusteli asiasta ja päätti lopulta, että Hollolan seurakunnan konfirmaatiomessussa voi kuvata omalta paikaltaan muita häiritsemättä. Kuvaamisessa ja kuvien käyttämisessä tulee ottaa huomioon jumalanpalveluksen luonne uskonnon harjoittamisena ja ihmisen yksityisyyteen kuuluvana asiana.

2019-02-07 15:17:00.0