Keskusteluapua puhelimitse - seurakunnalla oma päivystysnumero

Tiedote 16.3.2020:

Hollolan seurakunnan päivystysnumero

*ma-su klo 9–15: p. 050 533 1930, Hollolan seurakunnan työntekijät vastaavat puheluusi.

Palveleva puhelin

*P. 0400 22 11 80. Avoinna joka ilta klo 18 - 24.

Operaattori veloittaa puhelusta liittymäsopimuksesi mukaisen hinnan (pvm/mpm).

Diakoniatyössä pyritään välttämään lähikontaktia

Kriisitilanteessa mm. taloudellinen avustaminen ja sielunhoito, olethan yhteydessä omaan diakoniatyöntekijääsi puhelimitse.

Kirkkoherranvirasto ja taloustoimisto

Korona-epidemian leviämisen ehkäisemiseksi kirkkoherranvirasto ja taloustoimisto siirtyvät puhelin- ja sähköpostipalveluun 5.4.2020 asti: p. 03 524 6600 (vaihde) klo 9-14 tai hollolan.seurakunta@evl.fi

Taloustoimisto palvelee toistaiseksi puhelimitse ja sähköisesti klo 9-15.

Työntekijöiden yhteystiedot löytyvät: www.hollolanseurakunta.fi/yhteystiedot

Tiedote 13.3.2020

Seurakunta keskittyy hoitamaan lakisääteiset tehtävänsä – muu toiminta keskeytetään

13.3.2020 15.09

Hollolan seurakunnassa on päätetty tänään perjantaina 13.3.2020, että seurakunta keskeyttää lähes kaiken toimintansa lukien kerhot, retket, leirit, konsertit, lähimmäiskohtauspaikat (mm. Missiokammari ja Ystävänkulma), kuorot, kirkkokahvit, piirit ynnä muut tapahtumat ja kokoontumiset.

Päätös tehtiin koronaviruksen leviämisen estämiseksi, ja se on voimassa alustavasti palmusunnuntaihin 5.4. saakka. Päätöksen jatkumisen tarpeellisuutta arvioidaan koronavirusepidemian kehittymistilanteen mukaan.

Siihen saakka seurakunta keskittyy hoitamaan ainoastaan lakisääteiset tehtävänsä, joita ovat jumalanpalvelukset, kirkolliset toimitukset (häät, hautajaiset, kasteet) sekä hautatoimi. Myös diakonian vastaanotto, kirkkoherranvirasto ja seurakuntatoimistot sekä Sovituksenkirkon lounasravintola jatkavat toimintaansa normaalisti.

Myös kaikki rippikoulutapaamiset perutaan 5.4. asti ja seurakunnassa mietitään vaihtoehtoisia työskentelytapoja.

Aiemmin Hollolan seurakunnassa on jo päätetty, että laitoshartaudet lopetetaan toistaiseksi, mutta nyt toiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi papit ohjeistetaan kieltäytymään myös osallistumisista mahdollisiin toimitusten jälkeisiin hää- ja muistotilaisuuksiin.

Muiden tahojen seurakunnan tiloissa järjestämät tapahtumat ovat järjestäjien omalla vastuulla.

Ehtoollismessut sanajumalanpalveluksiksi

Koronaviruksen tartuntariskin minimoimiseksi seurakunnan messut muutetaan toistaiseksi sanajumalanpalveluksiksi. Se tarkoittaa, että ehtoollista ei toistaiseksi jaeta jumalanpalveluksissa.

Lisäksi virsikirjojen käyttöä vältetään mahdollisuuksien mukaan. Virsien sanoja pyritään heijastamaan valkokankaalle. Seurakuntalaiset voivat käyttää myös omia virsikirjojaan tai lukea sanat älypuhelimeltaan. Kolehti kerätään koriin, joka sijoitetaan ovelle. Kaikki kirkkokahvitilaisuudet perutaan.

Seurakunnassa myös huolehditaan siitä, että kussakin sakastissa on ohje jumalanpalveluksen viettämiseksi ilman pappia.

Seurakunta on jo aiemmin ottanut käyttöön kättelykiellon, korostanut hyvän hygienian merkitystä ja nostanut toimitilojensa siivoustasoa. Seurakuntalaisia kehotetaan välttämään fyysistä kosketusta ja seuraamaan viranomaisten ja THL:n ohjeita.

2020-03-16 09:40:00.0