Jumalanpalvelusaikatauluun on tulossa muutoksia syksyllä

Hollolan kirkko.

Hollolan kirkko

Hollolan seurakunta ottaa käyttöön 1.9.2020 alkaen jumalanpalveluselämän uudet aikataulut. Kirkkoneuvosto päätti tiistaina, että syyskuusta alkaen Kuhmoisten ja Hollolan kirkon peruspyhäpäivien jumalanpalvelukset alkavat kello 13, kuten Vesikansan seurakuntakodissa on tehty jo vuosien ajan. Sovituksenkirkossa sekä Padasjoen, Kärkölän ja Hämeenkosken kirkoissa jumalanpalveluksia vietetään pääsääntöisesti edelleen kello 10 alkaen. Aikataulua voidaan tarkistaa kokemuksen ja palautteen myötä.

Muutos on osa seurakunnan jumalanpalveluselämän kehittämishanketta, joka pyrkii ottaa huomioon toisaalta sisällölliset kehittämistarpeet ja toisaalta taas taloudelliset realiteetit sekä työvoiman määrän supistumisen. Aiemmin jumalanpalvelukset ovat alkaneet kaikkialla kello 10, mikä on ollut etenkin kanttorien rajallisen määrän vuoksi haastava tilanne. Tällä hetkellä pappien viroista on täytettynä 12, ja kanttorinviroissa on pyrkimys siirtyä seitsemästä kuuteen.

Hollolan seurakunnalla on yleensä ottaen hyvin runsas jumalanpalveluselämä. Normaalitilanteessa sunnuntaijumalanpalvelusten lisäksi jumalanpalveluksia vietetään leireillä, kerhoissa, hoivakodeissa ja kouluissa. Erilaisista jumalanpalveluksista ei olla tinkimässä tulevaisuudessakaan, vaan esimerkiksi Sovituksenkirkossa tulee olemaan kerran kuukaudessa iltajumalanpalvelus. Myös kappeliseurakunnilla on vapaus järjestää omia tapahtumia mahdollisuuksien ja tarpeen mukaan.

Osana jumalanpalveluselämän kehittämissuunnitelmaa kirkkoneuvosto päätti lisäksi. että seurakunta jatkaa koronaepidemian aikana alkanutta striimaustoimintaa ja siihen panostamista.

Lisätietoja: kirkkoherra Timo Huttunen timo.huttunen@evl.fi / p. 044 524 6195

2020-06-03 14:07:00.0