Jumalanpalveluselämä uudistuu Hollolan seurakunnassa

Hollolan keskiaikainen kivikirkko

Hollolan kirkon jumalanpalvelukset alkavat jatkossa klo 13.00.

Kärkölästä Kuhmoisiin ulottuvalla Hollolan seurakunnalla on perinteisesti ollut erittäin runsas ja monipuolinen jumalanpalveluselämä.  Nyt seurakunnassa on toteutettu jumalanpalveluselämän kehittämishanke, joka tuo mukanaan parempaa, monipuolisempaa ja ajanmukaisempaa palvelua sekä mahdollisuuden valita itselle sopivampi osallistumisajankohta. Osana hanketta myös jumalanpalvelusten sisällöllistä kehittämistyötä terävöitetään sekä koko seurakuntaa että alueita koskien.

Striimaukset pysyviksi

Tulevaisuudessa seurakuntalaisia palvellaan paremmin muun muassa panostamalla jumalanpalvelusten striimaamiseen eli suoratoistoon verkossa. Käytännössä korona-aikana aloitettu säännöllinen striimaus lähetetään jatkossakin kaikkien mobiililaitteen tai tietokoneen omistavien ulottuville joka sunnuntai jostain seurakunnan kirkosta. Lähetys julkaistaan seurakunnan Facebook-sivulla.

Viime keväänä alkaneet lähetykset ovat keränneet suuren määrän uusia katsojia, jotka ovat osallistuneet kotiseurakunnan jumalanpalveluksiin ruudun äärellä. Yhden lähetyksen katselukertamäärä on ollut lähes poikkeuksetta monikymmenkertainen läsnäolijoihin nähden.

Hollolan kirkon ja Vesikansan aikataulut uusiksi

Syyskuun alusta seurakunta ottaa käyttöön myös jumalanpalveluselämän uudet aikataulut Hollolan keskiaikaisessa kirkossa ja Vesikansan seurakuntakodissa. Kantaseurakunnassa Hollolan keskiaikaisen kirkon jumalanpalvelukset porrastetaan alkamaan kello 13. Tällöin ihmisillä on mahdollisuus osallistua joko kello 10 alkavaan Sovituksenkirkon jumalanpalvelukseen tai mennä vasta iltapäivällä Hollolan kirkkoon kuuntelemaan saarna ja nauttimaan ehtoollinen yhdessä muiden seurakuntalaisten kanssa. Lisäksi Sovituksenkirkossa toteutetaan kerran kuukaudessa eri profiilein iltajumalanpalveluksia.

Vesikansan seurakuntakodissa jumalanpalveluksia pidetään jatkossa kerran kuukaudessa ja ajankohta on edelleen pääsääntöisesti kello 13. Lisäksi jumalanpalveluksia vietetään siellä erityisinä pyhäpäivinä, kuten pääsiäisen ja joulun aikaan.

Kärkölän, Hämeenkosken, Kuhmoisten ja Padasjoen sekä osin Hollolan kirkkojen jumalanpalvelusten alkamisajankohtien uusi aikataulutus on vielä kappelineuvostojen ja kirkkoneuvoston pohdittavana, ja niihin voi tulla muutoksia syksyn aikana.

Syksyn tullen kannattaakin tarkistaa verkkosivuilta tai Kirkonseudusta sen jumalanpalveluksen alkamisaika, johon aikoo osallistua.

Thu Aug 13 13:48:31 EEST 2020