Ekumeeninen vastuuviikko 18.-25.10.2020

Ekumeenisen vastuuviikon teema tänä vuonna on “Ihmisoikeuspuolustajat”

Naisia maskit päällä puhekuplat käsissä. Puhekuplissa tekstit: Sinä olet tärkeä. Lapsi on ilo. Stand up for...

Olemme julkaisseet oman julisteen, joka haastaa jokaista miettimään: Ketä sinä puolustat?

Ihmisoikeuspuolustaja on henkilö, joka puolustaa ihmisoikeuksia rauhanomaisesti. Ihmisoikeudet koskevat kaikkia riippumatta etnisestä taustasta, sukupuolesta, taloudellisesta tilanteesta, iästä, mielipiteestä tai vammasta.

Vastuuviikko herättää meitä pohtimaan

Uskallammeko kirkkona olla niiden ihmisten puolustajia, joita muut vihaavat tai joille ei haluta antaa samoja oikeuksia? Onko kirkko ihmisoikeuspuolustaja?

Jeesus kohtasi erilaisuutta ja hänen asenteensa oli arvostava kaikkia ihmisiä kohtaan. Hän keskusteli niiden ihmisten kanssa ja kosketti ihmisiä, joiden kanssa juutalaisilla ei ollut perinnäissääntöjen mukaan lupa keskustella tai koskettaa heitä.

Kristinusko on lähtökohdiltaan ihmistä ja ihmisen arvoa puolustava. Kristillisten kirkkojen tehtävä on maailmassa puolustaa ihmistä, jota sorretaan erilaisuuden tähden. Jeesus tuli maailmaan, koska Jumala rakastaa ihmistä ja tahtoo pelastaa hänet. Kristillisen kirkon tehtävä on pelastaa ihminen Jumalan rakkauden kohteeksi.

Kirkkojen ja kristittyjen helmasynti on ollut erilaisuuden vaikea hyväksyminen. Ihmisen heikkous on tullut monesti Jumalan rakkauden viestin esteeksi. On yksilöitä, jotka ovat rohkeasti nousseet puolustamaan sorrettuja.

Miten on, miten me seurakuntana seisomme erilaisten ihmisryhmien rinnalla? Olemmeko pelkureita vai olemmeko rohkeita itsemme alttiiksi laittavia lähimmäisiä?

Ketä tänään puolustaisimme, kuka tarvitsee meidän tukeamme tänään?

Vastuuviikkotyöryhmän puolesta Katja-Margit Takatalo

Lokakuun viimeisillä viikoilla vastuuviikon teemaa ”Ihmisoikeuspuolustajat” pidetään esillä seurakunnan eri toiminnoissa. Vastuuviikolla rukoilemme erityisesti yhteyden ja rauhan puolesta.

Sunnuntaina 18.10. jumalanpalveluksissa kerätään kolehti Kristittyjen yhteiseen työhön oikeudenmukaisen maailman puolesta Vastuuviikon kautta.

YK:n päivänä 24.10. Hollolan seurakunnan kirkonkellot soivat ihmisoikeuspuolustajien ja ihmisoikeuksien puolesta klo 12.

Lisätietoja Ekumeenisesta vastuuviikosta voit lukea www.vastuuviikko.fi

2020-10-13 15:13:00.0