Uusi jumalanpalvelusaikataulu valmistui

Padasjoen kirkko

Padasjoen ja Kuhmoisten kirkkojen jumalanpalvelusaikataulu vaihtuu vuorovuosittain.

Hollolan seurakunnan kirkkoneuvosto sai eilen päätökseen jumalanpalvelusten uuden aikataulutuksen koko seurakunnan osalta. Jo aiemmin kesällä vahvistettiin Hollolan kirkon ja Vesikansan jumalanpalvelusten uudet aikataulut, mutta nyt asia saatiin päätökseen myös kappeliseurakuntien osalta.

Kappelineuvostojen mielipiteet kuultuaan kirkkoneuvosto päätti, että Padasjoen ja Kuhmoisten kirkkojen jumalanpalvelusten osalta siirrytään vuorovuosittain vaihtuvaan aikataulutukseen. Uusi aikataulutus otetaan käyttöön ensimmäisenä adventtina, ja vuonna 2021 aikataulutus toteutetaan siten, että Padasjoen kirkon jumalanpalvelukset pidetään pääsääntöisesti sunnuntaisin klo 13. Suurina kirkollisina juhlapyhinä ja kaksoispyhinä toimitaan kappeliseurakunnan oman suunnitelman mukaisesti. Esimerkiksi kirkkovuoden alussa 29.11., siis ensimmäisenä adventtina, kaikissa kirkoissa vietetään jumalanpalvelus kello 10.

Joulukirkkojen aikataulu säilyy kaikkialla ennallaan.

Kuhmoisten kirkossa jumalanpalvelukset pidetään vastaavasti seuraavan kirkkovuoden ajan sunnuntaisin kello 10. Suurempina kirkollisina juhlapyhinä ja kaksoispyhinä toimitaan senkin osalta kappeliseurakunnan oman suunnitelman mukaisesti.

Kuhmoisten–Padasjoen kappeliseurakunnan järjestely on voimassa vuoden 2021 adventtiin asti. Tällöin Kuhmoisten jumalanpalvelus siirtyy kello 13:een ja Padasjoen jumalanpalvelus klo 10:een.

Kärkölän ja Hämeenkosken kirkoissa sekä Hollolan Sovituksenkirkoissa jumalanpalvelukset alkavat pääsääntöisesti edelleen sunnuntaisin kello 10, Hollolan kirkossa kello 13 ja Vesikansan seurakuntakodilla kerran kuukaudessa kello 13.

Striimauksia jatketaan edelleen, ja niitä kehitetään teknisesti niin, että lähetysten löytäminen ja seuraaminen on nykyistä helpompaa. Tämä vaatii resursseja osaamisen ja tekniikan osalta, ja asia huomioidaan tulevissa talousarvioissa ja henkilöstösuunnittelussa.

Jumalanpalvelusten porrastaminen on yleistynyt monissa seurakunnissa viime vuosina. Se muun muassa lisää seurakuntalaisten valinnanvapautta ja antaa toisaalta seurakunnalle joustavuutta työvoiman kohdentamisessa.

2020-11-05 11:05:47.0