Viidestä yhdeksi. Seurakunnassa käynnistyi lähihistorian kirjoitusprojekti

Sovituksenkirkon rakennustyömaa

Seurakunnan lähihistorian suurin rakennusprojekti on ollut Sovituksenkirkon rakentaminen. Kuva peruskiven muuraustilaisuudesta.

Hollolan seurakunnalla on tarve toisaalta sopivalle lahjakirjalle ja toisaalta lisätä hajanaisen, 1.1.2017 yhdistyneen laajan seurakuntakokonaisuuden eri osien tuntemusta. Kirkkoneuvosto hyväksyi lähihistoriakirjaprojektin käynnistämisen seurakunnassa.

Kirjahanke on projektinimeltään ”Viidestä yhdeksi. Hollolan, Hämeenkosken, Kuhmoisten, Kärkölän ja Padasjoen seurakuntaelämä vuosina 2000-2020.”

Kirjan toimittajana toimivan seurakunnan tiedottaja Juhana Säteen mukaan tavoitteena on luoda tyylikäs lahjakirja, jossa olisi runsaasti kuvia, mm. tuoreet kuvat kaikista kirkoista. Kirja toimisi lahjakirjana yhteisön jäsenille ja yhteistyökumppaneille, mutta toisaalta se myös vahvistaisi yhteistä seurakuntaidentiteettiä uudessa tilanteessa.

Alustavan suunnitelman mukaan kustakin seurakunnan eri alueesta kirjoitetaan esim. 10-20 sivua, ja niillä kerrotaan merkittävimmät toiminnalliset asiat, muutokset ja kehitys 20 vuoden aikana sekä liitokseen johtaneet syyt.

Kirjan johdantoluku muun muassa esittelee kirjoittajat ja käsittelee seurakunnan osien yhteistä menneisyyttä historiassa. Kaikilla seurakunnilla on yhteiset juuret Hollolan seurakunnassa, josta ne ovat myöhemmin irtautuneet ja itsenäistyneet.

Seurakunnan lähihistoriakirjan toimittaa työryhmä, jonka jäsenet olisivat myös sen kirjoittajia:

Katja-Margit Takatalo (Kärkölä)

Hannu Roppo (Hämeenkoski)

Minna Perälä (Padasjoki)

Risto Ojala (Kuhmoinen)

Juhana Säde (Hollola ja johdanto)

Timo Huttunen (seurakunnan tulevaisuus)

Projektin aikataulutavoitteena on, että teos valmistuisi tämän vuoden loppuun mennessä, jolloin seurakuntaliitos on ollut voimassa viisi vuotta.

2021-03-16 09:10:00.0