Aurinkovoimala Sovituksenkirkon katolle

Sovituksenkirkko dronesta kuvattuna.

Hollolan seurakunta tähtää suuren aurinkovoimalajärjestelmän asentamiseen Sovituksenkirkon katolle. Voimalan suunniteltu teho on noin 42 kWp. Sovituksenkirkon katon muoto ja sijainti mahdollistavat hyvin paneelien asennuksen sekä suotuisan sijoittelun. Varjostuksia ei käytännössä muodostu lainkaan.

Hankintaan on mahdollista hakea Business Finlandilta energiatukea, joka on suuruudeltaan 20% hankintakustannuksista. Laskelmien mukaan aurinkovoimalajärjestelmän takaisinmaksuaika on ilman energiatukea 8,5 vuotta ja 20%:n energiatuen kanssa 7 vuotta.

Edullisimman tarjouksen sekä kokonaishinnaltaan että hyötysuhteeltaan lähetti Lem-Kem Oy, jonka verollinen tarjoushinta oli piirun verran alle 40 000 euroa.

Seurakunta suunnittelee myös, että samassa yhteydessä osa Sovituksenkirkon autolämmityspaikoista muutetaan ladattavien hybridiautojen tai täyssähköautojen etähallittaviksi latauspisteiksi (hidas lataus). Myös siihen on mahdollista hakea energiatukea Business Finlandilta.

Päätös aurinkovoimalan hankkimisesta on ehdollinen ja se varmistuu Kirkkovaltuuston kokouksessa 12.10.2021, jossa käsitellään Hollolan seurakunnan lisätalousarvio. Tämän lisäksi hankkeen toteutuminen edellyttää energiatuen saamista Business Finlandilta.

2021-09-29 15:09:26.0