Joulun ohjelma Hollolan seurakunnassa

Jouluseimi

Joulupäivän ja tapaninpäivän ohjelma toteutetaan Hollolan seurakunnassa aiemmin ilmoitetun suunnitelman mukaan, eli jumalanpalvelukset toimitetaan normaaliin tapaan.

Jouluaaton hartauksiakaan ei ole peruttu. Ne, ja monet muut jouluaaton perinteiset tapahtumat, toteutetaan kuitenkin tänä vuonna eri tavoin kuin normaaliaikana, jotta tuhannet joulunviettäjät voivat juhlistaa vuoden suosituinta kirkkopyhää terveysturvallisesti.

Kaikki kirkot ovat jouluaattona auki hiljentymistä varten ja ulkohartauksia järjestetään joka kirkon ympäristössä. Kaikki halukkaat saavat siis kuulla jouluevankeliumin sekä laulaa Enkeli taivaan ja Maa on niin kaunis -laulut.  Koronapasseja ei joulupyhien tapahtumissa kysytä, mutta kirkkotiloissa suosittelemme suojamaskien käyttämistä.

Alla tarkemmat tiedot jouluaaton ohjelmasta kirkko- ja paikkakuntakohtaisesti. Seurakunta suosittelee, että tapahtumista kiinnostuneet tarkistavat vielä ennen jouluaattoa sähköisistä kanavistamme mahdolliset viime hetken muutokset.

Hollolan kirkko

Hollolan keskiaikainen kirkko on jouluaattona 24.12. avoinna kello 12-18. Vierailijat voivat kulkea kirkossa vapaasti kyseisenä ajankohtana siten, että sisääntulo ja poistuminen tapahtuvat eri ovista. Kirkon edustalla järjestetään lyhyt hartaushetki puolen tunnin välein kello 12 alkaen. Viimeinen hartaus alkaa klo 17. Kirkkoa ympäröivällä hautausmaalla on myös eri rastipisteistä koostuva joulupolku viimevuotiseen tapaan. Muun muassa seimen luona voi ottaa itsestään jouluisan kuvan muistoksi ja jaettavaksi.

Sovituksenkirkko

Hollolan kuntakeskuksen kirkko- ja seurakuntakeskusrakennuksessa ei järjestetä tänä vuonna Kaiken kansan joulujuhlaa, kuten aikaisempina vuosina.  Sen sijaan kirkkosalin ovet ovat auki kello 14-16. Lyhyt aattohartaus pidetään pihamaalla kello 14. Jouluyön messu on peruttu.

Vesikansan seurakuntakoti

Vesikansan seurakuntakodin pihamaalla, Paimelantien varrella, pidetään myös lyhyt aattohartaus kello 16.

Hämeenkoski

Hämeenkosken kirkonkylän Valkjärven hautausmaalla pidetään jouluaattona kello 14 hautausmaahartaus.  Hämeenkosken kirkolla hartaudet pidetään kello 15 ja 15.30. Kirkko on avoinna vierailua varten kello 14.30-16.

Kärkölä

Kärkölän kirkko on avoinna joulunviettäjille kello 13-16. Lyhyitä aattohartauksia pidetään samaan aikaan kello 13 alkaen puolen tunnin välein hautausmaan Toivon kuusen luona. Viimeinen hartaus alkaa kello 15.30.

Jouluaaton illan musiikkihartaus kirkossa sekä Järvelän seurakuntakeskuksen Yksinäisten joulujuhla ovat molemmat peruttu.

Kuhmoinen

Kuhmoisten jouluaattoon sisältyy kaksi hartautta, jotka pidetään Papinsaaressa hautauskappelin takana olevan niin kutsutun Museokappelin edustalla kello 15 ja 15.30. Museokappeli auki kello 15-16 ja tarjolla on glögiä. Seurakunta pitää erikseen aattohartaudet myös terveyskeskuksen vuodeosastolla ja Päijänne-kodilla.

Padasjoki

Padasjoen kirkko on jouluaattona avoinna kello 14-16. Aattohartaudet pidetään hautausmaalla kello 14 sekä kirkon takana olevalla sankarihautausmaalla kello 15. Joulunyön messu on peruttu.

2021-12-10 09:34:00.0