Kirkon ulkomaanavulta miljoonien tuki ukrainalaisille

medium_barabas-hungary-21.jpg

Kirkon ulkomaanavun avustuskeräys Ukrainan sodassa kärsineiden hyväksi on tähän mennessä tuottanut 2,5 miljoonaa euroa. Yli 1,5 miljoonan ihmisen on raportoitu paenneen Ukrainan pääkaupungista Kiovasta ja maan itäosista viimeisen viikon aikana. Kyseessä on yksi suurimmista humanitaarisista kriiseistä Euroopassa sitten toisen maailmansodan.

Kirkon ulkomaanavun kumppanijärjestö Hungarian Interchuch Aid (HIA), jonka kanssa Kirkon ulkomaanapu on pitkään tehnyt yhteistyötä, aloitti operaationsa Unkarin Ukrainan vastaisella rajalla viikko sitten ja on perustanut Länsi-Ukrainassa sijaitsevaan Lvivin kaupunkiin hätäaputukikohdan. HIA:n suunnitelmana on ensin vastata ihmisten perustarpeisiin jakamalla ruokaa, vettä, huopia ja saippuaa ja samalla arvioida mahdollisuuksia avustustyöön laajentamiseen.

Kirkon ulkomaanavun toiminnanjohtaja Jouni Hemberg kertoo, että Lviv on ideaali tukikohta ukrainalaisten kansalaisten auttamiseksi, sillä se on kaukana rintamasta eikä siellä täten ole sotilaallista toimintaa. Lvivissä paikalla on HIA:n alueellinen koordinaattori Giuliano Stochino. "Suurin osa ihmisistä, joiden kanssa olemme puhuneet, ovat lähteneet vain muutaman tunnin varoitusajalla. He pakkasivat mukaansa mitä pystyivät ja jättivät suurimman osan omaisuudestaan jälkeensä”, Stochino kertoo.

Tunnelma Lvivissä on hänen mukaansa ollut toistaiseksi turvallinen, rauhallinen ja järjestäytynyt.

"Paniikin tunnetta ei ole, enemmin täällä on uskomaton määrä humanitaarista apua vastaamassa kasvaviin tarpeisiin. Kaikki yrittävät auttaa, miten vain voivat, vapaaehtoiset esimerkiksi tarjoavat aterioita juna-asemalla tai työskentelevät koordinointipisteillä”, hän kertoo.

Viimeisen viikon aikana suuri määrä ihmisiä on jättänyt kotinsa ja ovat paenneet Ukrainan länsinaapureihin, kuten Puolaan, Unkariin ja Moldovaan. HIA:n Stochino kertoo vielä, että tarve avustustyön kasvattamiselle on suuri ja on nähtävissä, että ihmiset jäävät pidemmäksi aikaa. Vain noin 10–15 prosenttia on ilmoittanut pysyvänsä Ukrainassa.

Ukrainan sodasta kärsiville voit lahjoittaa Kirkon ulkomaanavun nettisivuilla tästä linkistä.

2022-03-09 10:28:00.0