Hollolan seurakunta ottaa koronapassin käyttöön - passia ei kuitenkaan vaadita jumalanpalveluksissa ja kirkollisissa toimituksissa

IMG-3494.jpg

Päijät-Hämeen alueellinen epidemiatilanne on vaikeutunut nopeasti. Hollolan seurakunnassa on päätetty uusista kokoontumisrajoituksista ja -käytännöistä. Ne ovat voimassa Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätöksen mukaisesti ajalla 3.12.-26.12.

Päätöksen mukaan sisätiloissa pidettävien tilaisuuksien enimmäiskoko saa olla 20 ihmistä, jollei koronapassi ole käytössä.

Jumalanpalveluksissa ja kirkollisissa toimituksissa otetaan koronapassin sijaan käyttöön kävijöiden osastoiminen kirkkotiloissa. Kyseiset toiminnot katsotaan säädöksissä sellaiseksi uskonnonharjoittamiseksi, ettei niissä voida kysyä koronapassia. Kirkollisilla toimituksilla tarkoitetaan kasteita, konfirmaatioita, häitä ja hautaan siunaamisia.

Osastoinnissa kirkkosali jaetaan alueisiin, ja kuhunkin alueeseen voidaan ottaa maksimissaan 20 ihmistä. Kahden osaston välille jätetään riittävä suojavyöhyke. Yhdestä sisäänkäynnistä voidaan kuitenkin ottaa sisään useita osastoja.

Koronapassi vaaditaan 16 vuotta täyttäneiltä henkilöiltä

Hollolan seurakunnan kaikissa muissa sisätilaisuuksissa, joihin osallistuu yli 20 henkilöä, otetaan koronapassi käyttöön. Kaikki yli 20 hengen aikuisten kokoava toiminta joko perutaan tai toiminnassa vaaditaan koronapassin esittämistä.

Koronapassi vaaditaan esitettäväksi tilaisuuteen saapumisen yhteydessä kaikilta 16 vuotta täyttäneiltä henkilöiltä. Koronapassia edellytetään siis käytettävän muun muassa Kauneimmat joululaulut -tilaisuuksissa sekä adventin ajan konserteissa.

Toiminnoissa, jossa osallistujia on alle 20, koronapassia ei vaadita.

Kärkölän kokoava toiminta perutaan 13.12. saakka

Kärkölässä on voimassa kunnan määräämä laaja koronasulku. Myös seurakunta keskeyttää kaiken kokoavan toimintansa välittömästi maanantaihin 13.12. saakka. Peruutus koskee myös Kauneimpia joululauluja ja joulukonsertteja. Ehtoollisjumalanpalvelukset muutetaan sanajumalanpalveluksiksi. Jumalanpalveluksia ja kirkollisia toimituksia rajoitukset eivät koske.

Kuhmoisissa ei uusia rajoituksia

Kuhmoinen kuuluu Pirkanmaan sairaanhoitopiiriin. Aluehallintoviraston päätöksellä Pirkanmaalla ei voida järjestää 24.11.-19.12.2021 yli 100 henkilön korkean riskin tilaisuuksia, joissa ei ole osoitettu omaa istumapaikkaa. Rajoitus koskee myös Kauneimmat joululaulut -tilaisuuksia, jollei koronapassia ole käytössä. Koronapassin ja henkilökortin esittämistä vaaditaan myös Kuhmoisten kirkon Kauneimmat joululaulut -tilaisuudessa. (Päivitys 9.12.2021: Nyt Pirkanmaalla sama 20 hengen rajoitus kuin Päijät-Hämeessäkin)

Itsenäisyyspäivän jumalanpalvelukset

Hollolan seurakunta järjestää itsenäisyyspäivän jumalanpalvelukset normaalisti. Seppeleenlaskut kuntien sankarihautausmailla järjestetään ja tilaisuudet pyritään striimaamaan, jollei pakkanen estä laitteiston käyttöä.

Seurakunta esittää partioyhdistyksille, että itsenäisyyspäivän partiokirkkojen perinteiset lupauksenantotilaisuudet pidettäisiin lyhytmuotoisina ulkoilmassa sankarihaudoilla. Kärkölän osalta tilaisuus on tarkoitus siirtää loppiaiselle.

Muita järjestelyjä

Padasjoen Matalan kynnyksen tilan avajaiset siirretään ajalle 11.1.2022.

Joulunalusajan leirit seurakunta järjestetään normaalisti, mutta isoilla nuorten leireillä kaikilta 16 vuotta täyttäneiltä kysytään koronapassia. Leirimaksut palautetaan, jos joku haluaa perua leirinsä.

Kirkkokahvit on peruttu Kuhmoisia lukuunottamatta 26.12. saakka.

Toimituskeskustelut ja toimitukset pidetään mieluiten seurakunnan tiloissa. Hautajaisten muistotilaisuudet ovat yksityistilaisuuksia, joihin henkilökunta ei osallistu.

Valitettavasti seurakunnan tiedotuskanavina käyttämät printtimediat eivät aina pysy nopeasti vaihtuvien rajoitusmuutosten vauhdissa mukana. Monia tilaisuuksia on terveysturvallisuus- ja järjestelysyistä jouduttu perumaan. Hollolan seurakunta suositteleekin, että kuhunkin tilaisuuteen menijät tarkastavat seurakunnan sähköisistä viestimistä, mikä on ajantasainen tilanne.

Päivittyvä toimintarajoitusten tiedotussivu alla:

Poikkeusolot - Hollolan seurakunta

Wed Dec 01 09:55:00 EET 2021