Koronatodistukseen liittyviä ohjeita Hollolan seurakunnan tilaisuuksiin osallistujille

Malli rokotustodistuksesta

Kuvassa kanta.fi-sivun mallitodistus

Hollolan seurakunnassa otetaan yli 20 hengen tilaisuuksissa koronapassina toimiva koronatodistus käyttöön 3.12. alkaen. Alle 16-vuotiailta osallistujilta koronapassia ei kysytä. Jumalanpalveluksissa ja kirkollisissa toimituksissa (kastejuhla, häät, hautajaiset) koronapassia ei myöskään kysytä.

EU:n alueella pätevän koronatodistuksen voi ladata Omakannasta omaan älypuhelimeen tai vaihtoehtoisesti mukana voi olla paperille tulostettu koronatodistus. Osallistujien on hyvä ottaa mukaan myös kuvallinen henkilöllisyystodistus. Henkilöllisyystodistuksia ei tarkasteta kuin poikkeustapauksissa.

Seurakunnan työntekijät tai vapaaehtoiset lukevat koronapassin jo ennen tilaan saapumista. Tilaan ei voi tulla ilman koronapassin esittämistä. On suositeltavaa, että tilaisuuksiin osallistujat saapuvat ajoissa paikalle. Edelleen tarkastusta sujuvoittaa, jos osallistuja ottaa passin QR-koodin jo valmiiksi esille. Mikäli käyttää sähköistä passia, on hyvä suurentaa QR-koodi valmiiksi näytölle, jotta se on helpompi lukea.

Mikäli käyttää paperista todistusta, tulisi toimia seuraavasti: paperitodistus taitetaan tai muutoin peitetään siten, että siitä näkyy vain ensimmäinen sivu, josta selviää todistuksen nimi ja henkilön nimi, syntymäaika, QR-koodi ja todistuksen tunniste eikä muita henkilötietoja.

Seurakunnan työntekijä tai vapaaehtoinen lukee passin QR-koodin älypuhelimen sovelluksella, ja ruudulle ilmestyy joko ”hyväksytty”- tai ”hylätty” -ilmoitus. Hyväksytyssä ilmoituksessa ruudulle tulee henkilön nimi vihreän värin kanssa, hylätyssä punainen väri ilman henkilön nimeä.

Ajantasaista tietoa rajoituksista laajan seurakuntamme alueilta löydät koronasivultamme.

Huom! Ulkopuolisten seurakunnan tiloissa järjestämät tilaisuudet ovat aina järjestäjän omalla vastuulla.

(Päivitetty 9.12.: poistettu maininta Kuhmoisista, jossa nyt siis samat rajoituksen kuin muualla seurakunnassa)

Thu Dec 02 14:27:00 EET 2021