Hollolan seurakunnan rajoitustoimet 27.12.2021-26.1.2022

Hollolan kirkko

Päivitys 4.1.2022: lue uusimmat rajoitukset poikkeustila-sivultamme. Mm. koronapassin käyttö on kiellytty 20.1.2022 saakka.

----------------------------

Koronatilanteen heikentyessä seurakunta ottaa käyttöön 27.12.2021 alkaen uusia rajoitustoimia, jotka jatkuvat ainakin 26.1.2022 saakka, jollei uusia rajoituksia aseteta ennen sitä. Uudet peruuntumiset ovat mahdollisia sitäkin aiemmin, jos jonkin toiminnon terveysturvallisuuden arvioidaan vaarantuvan.

Hollolan seurakunta toimii viranomaisten ohjeiden mukaisesti ja tiedottaa ajantasaisimmin koronapandemia-ajan toiminnastaan tapahtumakalenterissaan sekä etusivun osoitteessaan: www.hollolanseurakunta.fi/etusivu/poikkeusolot

27.12. alkaen seurakunnan sisätiloissa tapahtuvien tilaisuuksien enimmäishenkilöraja laskee aiemmasta 20 henkilöstä 10 henkilöön. Vaihtoehtoisesti tilaisuuteen osallistuvilta 16 vuotta täyttäneiltä ja sitä vanhemmilta henkilöiltä voidaan tarkistaa koronapassi.

Hollolan seurakunnan tilaisuuksissa on pääsääntöisesti käytössä koronapassin tarkastaminen, mutta jumalanpalveluksissa, kasteista, häissä ja hautaan siunaamistilaisuuksissa koronapassia ei tarkasteta. Sen sijaan edellä luetelluissa tilaisuuksissa tilat jaetaan turvallisiin 10 hengen alueisiin aiempien 20 hengen alueiden sijaan. Jumalanpalveluksiin ja kirkollisiin toimituksiin osallistuvilta ei tarkasteta koronapassia.

Suojavyöhykkeillä jaettujen tilojen uudet enimmäisosallistujamäärät ovat 27.12. alkaen:

Hollolan kirkko                                                             100 henkilöä

Sovituksenkirkko                                                         70 henkilöä

Hämeenkosken kirkko                                                 40 henkilöä

Kärkölän kirkko                                                           60 henkilöä

Padasjoen kirkko                                                          60 henkilöä

Kuhmoisten kirkko                                                      100 henkilöä

Vesikansan seurakuntakoti (kirkkosali)                      30 henkilöä

Padasjoen siunauskappeli                                            20 henkilöä

Papinsaaren museokappeli (ei käytössä)

Papinsaaren kappeli (avataan tammikuussa)               60 henkilöä

Missiokammari                                                     10 henkilöä

Järvelän seurakuntakeskuksen sali                       20 henkilöä

Lisäksi osa ehtoollisjumalanpalveluksista muutetaan sanajumalanpalveluksiksi ja ehtoollisella käydään turvallisesti vuorotellen pienissä ryhmissä.

Hollolan seurakunnan papit toimittavat kotikasteita vain, jos juhlaan osallistuu maksimissaan 10 henkilöä, tilat ovat riittävän väljät ja terveysturvallisuus huomioitu. Yli kymmenen hengen kasteisiin suosittelemme seurakunnan tiloja.

Seurakunta suosittelee kotikasteisiin läsnäolijoiksi vain perheenjäseniä sekä kummeja. On hyvä muistaa, että kaukana asuvien sukulaisten osallistuminen juhlaan onnistuu myös etäyhteyksin.

Seurakunnan työntekijät eivät osallistu muistotilaisuuksiin tai kastejuhlien kahvihetkiin.

Ulkona pidettävien tilaisuuksien enimmäiskoko on 50 henkilöä.

Yksittäisiä toimintoja koskevia ratkaisuja

Hollolan kuntakeskuksen Missiokammarin, seurakunnan eläkeikäisten kerhojen ja kaikkien kuorojen toiminta keskeytetään 26.1.2022 saakka.

Padasjoen uuden Olohuoneen avajaiset pidetään 11.1. Tilaa siunataan käyttöön ensin työntekijöiden ja vapaaehtoisten 10 hengen porukan kanssa. Sen jälkeen pidetään avajaiset muulle yleisölle siten, että osallistujilta tarkastetaan koronapassit.

Padasjoen seurakuntailta pidetään 12.1.2022 ja läsnäolijoilta tarkastetaan koronapassit. Kiinnostuneiden tulee kuitenkin varautua tämänkin tilaisuuden peruuntumiseen.

Päiväkerhot ja perhekerhot jatkavat kokoontumisiaan, mutta perhekerhoihin osallistuvilta aikuisilta tarkastetaan koronapassi.

Seurakunta ja kunta pitävät toistaiseksi auki Hollolan kuntakeskuksen nuorisokahvila Mestan. Yli 16-vuotiailta tarkastetaan koronapassi.

Asiakas- ja yleisötilojen käyttörajoitukset

Uudet asiakas- ja yleisötilojen käyttörajoitukset tulivat voimaan maanantaina 20.12., ja niiden mukaan toimijoiden tulee entisestään ehkäistä lähikontakteja tiloissaan.

Tilaisuuden tai toiminnon järjestäjä voi esimerkiksi rajoittaa asiakasmäärää, porrastaa kävijöiden osallistumista ja/tai tehdä tilaan ja asiakaspaikkojen sijoitteluun liittyviä järjestelyjä. Vaihtoehtona rajoituksille toimija voi ottaa käyttöön koronapassin.

Toimet ja mahdollinen koronapassin käyttö täytyy kirjata suunnitelmaan, joka tulee pitää asiakkaiden nähtävillä.

Huom! Vastuut toimista ja koronapassin tarkastamisesta ovat aina tilaisuuden järjestäjällä, vaikka tilaisuus järjestettäisiinkin seurakunnan tiloissa.

2021-12-21 14:33:00.0